Σε σχέση με την ανάρτηση σας http://voliotaki.blogspot. gr/2012/08/blog-post_1732.html για τα ελληνικά πανεπιστήμια:
Αναπαράγεται μία είδηση η οποία δημιουργεί εντυπώσεις οι οποίες είναι εντελώς αντίθετες με την πραγματικότητα. Και εξηγούμαι. Θα τα πω κάπως εκλαϊκευμένα, για να καταλάβουν μέσω των παραδειγμάτων περισσότεροι αναγνώστες. Θα χρησιμοποιήσω αθλητικά και ποδοσφαιρικά παραδείγματα, ας μου το συγχωρήσουν οι γνωρίζοντες τα πράγματα:
Η κατάταξη των πανεπιστημίων είναι στη σελίδα http://www.webometrics. info/. Εκεί μπορεί να δει κανείς τα εξής:...
1. κατάταξη χωρών: http://www.webometrics. info/Distribution_by_Country. asp
Η Ελλάδα είναι στη θέση 39 της κατάταξης πίσω από χώρες όπως Βραζιλία (10), Τσεχία (20), Κίνα (23), Μεξικό (23), Πορτογαλία (25), Σλοβενία (26), Ταιλάνδη (27), Σαουδική Αραβία (31), Χιλή(32), Ουγγαρία(33), Εσθονία (34), Ισλανδία(37)
καταλαβαίνετε ότι μόνο από το παραπάνω, μία δυτική χώρα όπως η Ελλάδα να είναι στην 39η θέση στα πανεπιστήμια στο σύνολο των χωρών, δίνει εντελώς διαφορετική εικόνα από αυτή που παρουσιάσατε στο άρθρο.
Και θα κάνω μία σύγκριση με το ποδόσφαιρο, για να καταλαβαίνουν καλύτερα και αυτοί που δεν γνωρίζουν: Σήμερα η Ελλάδα στο ποδόσφαιρο παγκοσμίως είναι στην 12η θέση: http://www.fifa.com/ worldranking/rankingtable/ index.html
για το ποδόσφαιρό μας που είναι στην 12η θέση δεν είμαστε τόσο υπερήφανοι (τουλάχιστον σε συλλογικό επίπεδο). πρέπει να είμαστε για τα πανεπιστήμια που είναι στην 39η θέση;
βλέπουμε τα πανεπιστήμια ανά ήπειρο. σύνολο πανεπιστημίων: 19302
3. ας δούμε τώρα την κατάταξη των ελληνικών πανεπιστημίων: http://www. webometrics.info/rank_by_ country.asp?country=gr
197 Aristotle University of Thessaloniki
343 National and Kapodistrian University of Athens
375 National Technical University of Athens
478 University of Crete
489 University of Patras
754 University of the Aegean
853 University of Ioannina
990 Demokritos University of Thrace
1035 University of Thessaly
1158 Technical University of Crete
1164 Athens University of Economics and Business
το "καλύτερο" ελληνικό πανεπιστήμιο είναι στη θέση 197. Με την πράξη 197/19302 βλέπει κανείς ότι θεωρητικά είναι πράγματι στο καλύτερο 1%. Ενώ και το οικονομικό πανεπιστήμιο με κατάταξη 1164 (!) παγκοσμίως είναι στο καλύτερο 1164/19302=6%. Λένε τίποτα αυτά τα νούμερα; Η απάντηση παρακάτω:
όποιος γνωρίζει στατιστική ξέρει ότι όσο προσθέτει ουραγούς, τόσο το % ποσοστό κάποιου "καλού" μειώνεται. Με λίγα λόγια, αν μία ποδοφαιρική ομάδα (πχ Ολυμπιακός) είναι στο 5% των καλύτερων ομάδων παγκοσμίως βάση κάποιας κατάταξης, όσο προσθέτουμε μέσα στο δείγμα και ομάδες Γ κατηγορίας, ερασιτεχνικές, σχολικές κλπ, τόσο ο Ολυμπιακός θα "κατεβαίνει" σε ποσοστό χωρίς αυτό να λέει τίποτα και χωρίς να ανεβαίνει η πραγματική του αξία. Ή με άλλα λόγια, είναι σαν να λέμε ότι ο Έλληνας πρωταθλητής στο τένις (χωρίς ιδιαίτερες διακρίσεις φαντάζομαι στο εξωτερικό) είναι στο 0.01% των καλύτερων τενιστών στον κόσμο, γιατί στο δείγμα έχουμε περιλάβει όλους όσους έχουν πιάσει ποτέ μία ρακέτα στη ζωή τους! Δεν λέμε ψέμματα, αλλα δημιουργούμε έτσι λάθος εντυπώσεις σε όσους δεν γνωρίζουν τα πράγματα...
Ας δούμε τώρα την κατάταξη στην Ευρώπη:
Το καλύτερο ελληνικό πανεπιστήμιο είναι στη θέση 69 στην Ευρώπη. Δεν δίνονται στοιχεία για τα άλλα, γιατί είναι σε θέση >100 από ότι φαίνεται.
Ας δούμε τώρα την κατάταξη ομάδων της UEFA στην Ευρώπη σήμερα: http://kassiesa.home. xs4all.nl/bert/uefa/data/ method4/trank2013.html
Ολυμπιακός: 33
ΠΑΟ: 49
ΠΑΟΚ: 62
ΑΕΚ: 95
Άρης: 114
4 ελληνικές ποδοσφαιρικές ομάδες είναι στις πρώτες 100, ενώ μόνο 1 ελληνικό πανεπιστήμιο. Η καλύτερη ελληνική ομάδα είναι στη θέση 33, ενώ το καλύτερο ελληνικό πανεπιστήμιο είναι στη θέση 69.
Όλοι γνωρίζουμε σε τι κατάσταση βρίσκεται το ελληνικό ποδόσφαιρο σε συλλογικό επίπεδο. Βγάλτε τώρα μόνοι σας τα συμπεράσματά σας για το ελληνικό πανεπιστήμιο!
Ας μη κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας και πίσω από μαγειρεμένες στατιστικές. Αυτοί που βρίσκονται μέσα στο πανεπιστήμιο γνωρίζουν για την άθλια κατάστασή του και για την πλήρη απαξίωσή του τα τελευταία χρόνια, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των πανεπιστημιακών δασκάλων.
Με εκτίμηση
Νίκος Καραγιάννης