> Voliotaki: Το 57% των καταναλωτών μόλις τα βγάζει πέρα

Δευτέρα 6 Ιουνίου 2011

Το 57% των καταναλωτών μόλις τα βγάζει πέρα

Επιδεινώθηκε αισθητά τον προηγούμενο μήνα ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος στο λιανικό εμπόριο, στην χώρα μας, ενώ ο στη Βιομηχανία ο σχετικός δείκτης δεν μεταβάλλεται και η υποχώρηση που καταγράφεται στις Υπηρεσίες είναι οριακή.

Σύμφωνα με την έρευνα συγκυρίας του ΙΟΒΕ, για το μήνα Μάιο του 2001, το μεγαλύτερο πλήγμα δέχεται το Λιανικό Εμπόριο, με αισθητή μείωση του σχετικού δείκτη, ενώ στις Κατασκευές σημειώνεται μεν άνοδος, αλλά από μια πολύ χαμηλή βάση....

Από την πλευρά της ζήτησης σταθεροποιείται η καταναλωτική εμπιστοσύνη, πάντα όμως αντανακλώντας την έντονη απογοήτευση.

Αν και ο δείκτης οικονομικού κλίματος κινείται πάνω από τα αντίστοιχα περσινά επίπεδα –όταν ο φόβος της χρεοκοπίας είχε αναδειχθεί εμφατικά και για πρώτη φορά στο δημόσιο διάλογο- έχει επιδεινωθεί σε σχέση με τους πρώτους μήνες του έτους, υποδηλώνοντας σταδιακή εξασθένηση των προσδοκιών.

Οι προσδοκίες επιχειρήσεων και καταναλωτών δεν μπορούν εύκολα να σταθεροποιηθούν σε ένα γενικότερο περιβάλλον αβεβαιότητας και γενικευμένης δυσαρέσκειας για την πορεία της οικονομίας, καθώς η δημοσιονομική προσαρμογή παρατείνεται και το μίγμα των επιβαλλόμενων μέτρων γίνεται πιο απαιτητικό.

Από την έρευνα συγκυρίας Μαϊου του ΙΟΒΕ, προκύπτει ακόμη ότι το 57% των καταναλωτών δηλώνουν όυι μόλις τα βγάζουν πέρα, ενώ ένα 12% είναι αναγκασμένο να «τρώει» από τις αποταμιεύσεις του.

Αναλυτικότερα:

- στη Βιομηχανία, οι προβλέψεις της παραγωγής δεν μεταβάλλονται, ενώ οι αρνητικές εκτιμήσεις για το τρέχον επίπεδο της ζήτησης και των παραγγελιών αμβλύνονται, εξέλιξη η οποία αντισταθμίζεται από την αύξηση στις εκτιμήσεις για τα αποθέματα.

- στις Υπηρεσίες, μεγάλη πτώση καταγράφεται στις αρνητικές εκτιμήσεις για το τρέχον επίπεδο εργασιών, ενώ αντίθετα ήπια άνοδος σημειώνεται στις εκτιμήσεις για την τρέχουσα πορεία της ζήτησης και τις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή της.

- στο Λιανικό Εμπόριο, αισθητή πτώση καταγράφουν οι εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις και τις προβλέψεις για την εξέλιξη των πωλήσεων το επόμενο τρίμηνο, ενώ και οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα υποδηλώνουν περαιτέρω διόγκωσή τους.

- στις Κατασκευές, μικρή εξασθένιση σημειώνουν οι έντονα αρνητικές εκτιμήσεις για το επίπεδο προγράμματος εργασιών των επιχειρήσεων, ενώ έντονη βελτίωση καταγράφουν τον Μάιο οι προβλέψεις για την απασχόληση του τομέα, μετά όμως από το ιστορικά χαμηλό ρεκόρ του Απριλίου.

- στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, ενισχύονται οι προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική τους κατάσταση και την οικονομική κατάσταση της χώρας, ενώ αποδυναμώνεται η πρόθεση για αποταμίευση στο επόμενο 12-μηνο. Τέλος, οι εξαιρετικά δυσμενείς προβλέψεις για την ανεργία στο προσεχές 12-μηνο κινούνται για δεύτερο μήνα οριακώς ανοδικά.

Ειδικότερα ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης, μετά την έντονη υποχώρηση του Απριλίου, τον Μάιο ανακάμπτει ελαφρά και διαμορφώνεται στις -68,5 μονάδες (από -70 μονάδες). Δεν έχει μεταβληθεί σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα κάποιο στοιχείο του ευρύτερου κοινωνικοοικονομικού περιβάλλοντος που να μπορεί να αξιολογηθεί είτε θετικά είτε αρνητικά, με αποτέλεσμα να παραμένει στα ελληνικά νοικοκυριά διάχυτη η απαισιοδοξία και η ανασφάλεια. Η άνοδος της ανεργίας λόγω των απωλειών θέσεων εργασίας στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας εξακολουθεί να επισημαίνεται ως το κυρίαρχο πρόβλημα της οικονομικής κρίσης, ενώ οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν οι πιο απαισιόδοξοι στην Ευρώπη.

Αντίθετα οι δείκτες καταναλωτικής εμπιστοσύνης βελτιώνονται στην ΕΕ και την Ευρωζώνη και διαμορφώνονται αντίστοιχα στις -10,7 και -9,8 μονάδες (από -13,9 και -11,6 μονάδες), ενώ από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, σε επτά (Βέλγιο, Δανία, Εσθονία, Γερμανία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Φινλανδία, Σουηδία) καταγράφονται τον Μάιο θετικοί δείκτες.

Αναλυτικότερα:

Εξαιρετικά δυσμενείς οι προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών
Οι αρνητικές προβλέψεις των Ελλήνων καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους προσεχείς 12 μήνες αμβλύνονται κατά 3 μονάδες τον Μάιο αλλά ο σχετικός δείκτης παραμένει πολύ αρνητικός, στις -55,5 μονάδες. Το ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών που κρίνει ότι το επόμενο διάστημα η οικονομική του κατάσταση θα επιδεινωθεί ελαφρά ή αισθητά περιορίζεται στο 69% (από 73%), ενώ μόνο 5% αναμένει ελαφρά ή αισθητή βελτίωση. Οι σχετικοί δείκτες της ΕΕ και της Ευρωζώνης αυξάνονται αντίστοιχα στις –6,3 και -6,7 μονάδες.

Αρνητικές προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας

Οι προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το προσεχές 12-μηνο βελτιώνονται επίσης τον Μάιο, μετά από την πτώση του Απριλίου και διαμορφώνονται στις -67,6 μονάδες (από -71,6). Το ποσοστό των καταναλωτών που προβλέπουν μικρή ή μεγάλη επιδείνωση περιορίζεται στο 77% (από 80%), ενώ το ποσοστό εκείνων που αναμένει ελαφρά ή αισθητή βελτίωση αυξάνεται οριακά στο 7%. Οι σχετικοί δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη βελτιώνονται επίσης, στις -13,1 και -11,5 μονάδες αντίστοιχα.

Υποχώρηση της πρόθεσης για αποταμίευση

Ήπια υποχώρηση για τρίτο κατά σειρά μήνα καταγράφεται στην πρόθεση για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται κατά 2 μονάδες χαμηλότερα σε σχέση με τον Απρίλιο, στις -66,4 μονάδες, που είναι όμως η δυσμενέστερη επίδοση του τελευταίου πενταμήνου. Οι Έλληνες καταναλωτές, σε ποσοστό 83% (από 82%) δεν θεωρούν πιθανή την αποταμίευση το επόμενο 12μηνο, ενώ το 15% (από 16%) τη θεωρεί αρκετά ή πολύ πιθανή. Οι σχετικοί αρνητικοί δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη περιορίζονται στις -4,5 και -7,4 μονάδες αντίστοιχα.
 
Συντριπτικό ποσοστό αναμένει άνοδο της ανεργίας

Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την εξέλιξη της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες διατηρούν τον έντονα δυσοίωνο χαρακτήρα τους, με το σχετικό δείκτη να κινείται στις +84,4 μονάδες. Το 91% (από 93%) των νοικοκυριών αναμένει ελαφρά ή αισθητή αύξηση της ανεργίας εντός του επόμενου 12μήνου. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη υποχωρούν εκ νέου, στις +18,8 και +13,7 μονάδες.

Πτώση της πρόθεσης για μείζονες αγορές

Η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών, κ.λπ.) εμφανίζεται περισσότερο εξασθενημένη τον Μάιο, με το σχετικό δείκτη να χάνει σχεδόν 4 μονάδες και να διαμορφώνεται στις -66,9 μονάδες. Το ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών που προβλέπει ότι θα προβεί σε λίγο ή πολύ περισσότερες δαπάνες το επόμενο διάστημα περιορίζεται στο 6% (από 8%), με το 65% (από 61%) να δηλώνει ότι οι σχετικές δαπάνες του θα είναι πολύ λιγότερες. Στην υπόλοιπη Ευρώπη, ο σχετικός αρνητικός δείκτης παραμένει στις -25,9 μονάδες στην ΕΕ και διευρύνεται στις -27 μονάδες στην Ευρωζώνη.

Αποκλιμάκωση των πληθωριστικών προσδοκιών

Οι προβλέψεις ανόδου των τιμών περιορίζονται τον Μάιο, με το σχετικό δείκτη προβλέψεων των τιμών τους προσεχείς 12 μήνες να μειώνεται στις 26 μονάδες (από 35,5 μονάδες), στη χαμηλότερη τιμή του τελευταίου εξαμήνου. Το 54% των καταναλωτών αναμένει ενίσχυση των πληθωριστικών πιέσεων με τον ίδιο ή ταχύτερο ρυθμό, ενώ το 21% (από 18%) προβλέπει σταθερότητα. Στην ΕΕ και την Ευρωζώνη, οι σχετικοί δείκτες περιορίζονται επίσης ελαφρά, στις +28 και +27,4 μονάδες αντίστοιχα, χωρίς να διαφέρουν δηλαδή σημαντικά από τον ελληνικό δείκτη.

Μείωση του ποσοστού εκείνων που αποταμιεύουν

Ως προς την τρέχουσα οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τον Μάιο, το ποσοστό των ελληνικών νοικοκυριών που κρίνει ότι έχει αυξήσει λίγο ή πολύ την αποταμίευσή του περιορίζεται στο 16% (από 18%), ενώ το 57% των καταναλωτών (από 59%) δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα». Όσοι αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους, αυξάνονται στο 12% μετά από ένα τρίμηνο κατά το οποίο το ποσοστό αυτό είχε καθηλωθεί στο 8%, ενώ όσοι αναφέρουν ότι έχουν χρεωθεί μεταβάλλονται οριακά στο 13% (από 14%).

Πηγή: www.newscode.gr