Ο νέος ΕΝΦΙΑ που σχεδιάζει η Κυβέρνηση και απαιτούν οι δανειστές με βάση τις νέες αντικειμενικές αξίες μοιάζει με στοίχημα που δύσκολα φαίνεται να ευοδώνεται φέτος, καθώς το οικονομικό επιτελείο εκτιμά ότι πρέπει πάση θυσία να αποφευχθούν τυχόν επιβαρύνσεις με τα νέα εκκαθαριστικά του Αυγούστου σε μικροϊδιοκτήτες ακινήτων σε περιοχές όπου αυξήθηκαν υπέρμετρα οι τιμές ζώνης των ακινήτων.
Αντιθέτως στοχεύει σε ένα νέο φόρο ακινήτων που θα επιβαρύνει ακίνητα άνω των 200-300,000 ευρώ που κατέχουν περίπου 500.000 ιδιοκτήτες και απαλλαγή, μέσω αφορολόγητου ύψους 50.000 ευρώ ,2 εκατομμυρίων περίπου μικροϊδιοκτητών ακινήτων.
Ολα αυτά θα κατατεθούν ως πρόταση την ερχόμενη εβδομάδα στους θεσμούς ώστε να υλοποιηθούν από το καλοκαίρι με την δέσμευση ότι οι αλλαγές αυτές δεν θα επηρεάσουν τον δημοσιονομικό στόχο για έσοδα 2,65 δισ ευρώ, ποσό που εισπράττεται κάθε χρόνο από τον ΕΝΦΙΑ.
Εκτός του παραπάνω σχεδίου για αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ στα συρτάρια του Υπουργείου Οικονομικών υπάρχουν κι άλλα δύο σενάρια με τα οποία ο ΕΝΦΙΑ αλλάζει "πρόσωπο" και υπολογίζεται με άλλα δεδομένα διαμορφώνοντας πλέον ένα νέο φόρο ο οποίος θα εξάγεται με βάση την ακίνητη και κινητή περιουσία του κάθε φορολογούμενου.
Σύμφωνα με το πρώτο σενάριο τον νέο αυτό φόρο που θα αντικαταστήσει τον ΕΝΦΙΑ μπορεί, όπως λένε στο Υπουργείο Οικονομικών, να τον υποστηρίξει μόνον το ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο εφόσον υλοποιηθεί φέτος, μιας και όλοι οι φορολογούμενοι θα πρέπει να κληθούν να δηλώσουν όχι μόνο την ακίνητη αλλά και την κινητή τους περιουσία(καταθέσεις, μετοχές, εταιρικά μερίδια, ομόλογα, τιμαλφή στο σπίτι κλπ) όπως ισχύει ήδη για ορισμένους κλάδους επαγγελματιών και κρατικών λειτουργών με την ηλεκτρονική υποβολή του «πόθεν έσχες».
Το δεύτερο σενάριο σε εφαρμογή του προαπαιτούμενου της δ' αξιολόγησης του προγράμματος προσαρμογής που προβλέπει την εξίσωση των εμπορικών με τις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων θεσπίζει περιορισμένες αναπροσαρμογές στις αντικειμενικές αξίες των λαϊκών περιοχών από τη δευτεροβάθμια επιτροπή του Υπουργείου Οικονομικών και όχι τις αυξήσεις στις τιμές ζώνης που πρότειναν (3,5%-22% μεσοσταθμικά ) τα συνεργεία των ιδιωτών εκτιμητών.
Προκειμένου ακόμη και τυχόν μικρές αυξήσεις να μην επηρεάσουν τις τιμές στα νέα ραβασάκια του ΕΝΦΙΑ προτείνεται να διευρυνθούν περαιτέρω τα υφιστάμενα κλιμάκια υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ με τους ίδιους συντελεστές ώστε να μην επιβαρυνθούν καθόλου οι ιδιοκτήτες των ακινήτων στις λαϊκές περιοχές.
Ετσι π.χ σε περιοχές μπορεί το κλιμάκιο υπολογισμού με τιμή ζώνης να οριστεί από 501ευρώ /τ.μ -850 ευρώ / τ.μ (αντί 501 ευρώ/τ.μ-750 ευρώ /τ.μ που ισχύει σήμερα) διατηρώντας τον ίδιο συντελεστή 2,8 ευρώ/τ.μ, η άλλο κλιμάκιο υπολογισμού με τιμή ζώνης να κυμαίνεται από 851 τ.μ μέχρι 1.100 τ.μ(αντί 751 ευρώ/τ.μ-1.000 ευρώ/τ.μ σήμερα) διατηρώντας τον υφιστάμενο συντελεστή 2,9 ευρώ/τ.μ.
Στις περιπτώσεις αυτές αυξάνεται μεν η αντικειμενική αξία ενός ακινήτου αλλά ο υπόχρεος καλείται να πληρώσει τον ίδιο με πέρυσι ΕΝΦΙΑ.
Αντιθέτως στοχεύει σε ένα νέο φόρο ακινήτων που θα επιβαρύνει ακίνητα άνω των 200-300,000 ευρώ που κατέχουν περίπου 500.000 ιδιοκτήτες και απαλλαγή, μέσω αφορολόγητου ύψους 50.000 ευρώ ,2 εκατομμυρίων περίπου μικροϊδιοκτητών ακινήτων.
Ολα αυτά θα κατατεθούν ως πρόταση την ερχόμενη εβδομάδα στους θεσμούς ώστε να υλοποιηθούν από το καλοκαίρι με την δέσμευση ότι οι αλλαγές αυτές δεν θα επηρεάσουν τον δημοσιονομικό στόχο για έσοδα 2,65 δισ ευρώ, ποσό που εισπράττεται κάθε χρόνο από τον ΕΝΦΙΑ.
Εκτός του παραπάνω σχεδίου για αλλαγές στον ΕΝΦΙΑ στα συρτάρια του Υπουργείου Οικονομικών υπάρχουν κι άλλα δύο σενάρια με τα οποία ο ΕΝΦΙΑ αλλάζει "πρόσωπο" και υπολογίζεται με άλλα δεδομένα διαμορφώνοντας πλέον ένα νέο φόρο ο οποίος θα εξάγεται με βάση την ακίνητη και κινητή περιουσία του κάθε φορολογούμενου.
Σύμφωνα με το πρώτο σενάριο τον νέο αυτό φόρο που θα αντικαταστήσει τον ΕΝΦΙΑ μπορεί, όπως λένε στο Υπουργείο Οικονομικών, να τον υποστηρίξει μόνον το ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο εφόσον υλοποιηθεί φέτος, μιας και όλοι οι φορολογούμενοι θα πρέπει να κληθούν να δηλώσουν όχι μόνο την ακίνητη αλλά και την κινητή τους περιουσία(καταθέσεις, μετοχές, εταιρικά μερίδια, ομόλογα, τιμαλφή στο σπίτι κλπ) όπως ισχύει ήδη για ορισμένους κλάδους επαγγελματιών και κρατικών λειτουργών με την ηλεκτρονική υποβολή του «πόθεν έσχες».
Το δεύτερο σενάριο σε εφαρμογή του προαπαιτούμενου της δ' αξιολόγησης του προγράμματος προσαρμογής που προβλέπει την εξίσωση των εμπορικών με τις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων θεσπίζει περιορισμένες αναπροσαρμογές στις αντικειμενικές αξίες των λαϊκών περιοχών από τη δευτεροβάθμια επιτροπή του Υπουργείου Οικονομικών και όχι τις αυξήσεις στις τιμές ζώνης που πρότειναν (3,5%-22% μεσοσταθμικά ) τα συνεργεία των ιδιωτών εκτιμητών.
Προκειμένου ακόμη και τυχόν μικρές αυξήσεις να μην επηρεάσουν τις τιμές στα νέα ραβασάκια του ΕΝΦΙΑ προτείνεται να διευρυνθούν περαιτέρω τα υφιστάμενα κλιμάκια υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ με τους ίδιους συντελεστές ώστε να μην επιβαρυνθούν καθόλου οι ιδιοκτήτες των ακινήτων στις λαϊκές περιοχές.
Ετσι π.χ σε περιοχές μπορεί το κλιμάκιο υπολογισμού με τιμή ζώνης να οριστεί από 501ευρώ /τ.μ -850 ευρώ / τ.μ (αντί 501 ευρώ/τ.μ-750 ευρώ /τ.μ που ισχύει σήμερα) διατηρώντας τον ίδιο συντελεστή 2,8 ευρώ/τ.μ, η άλλο κλιμάκιο υπολογισμού με τιμή ζώνης να κυμαίνεται από 851 τ.μ μέχρι 1.100 τ.μ(αντί 751 ευρώ/τ.μ-1.000 ευρώ/τ.μ σήμερα) διατηρώντας τον υφιστάμενο συντελεστή 2,9 ευρώ/τ.μ.
Στις περιπτώσεις αυτές αυξάνεται μεν η αντικειμενική αξία ενός ακινήτου αλλά ο υπόχρεος καλείται να πληρώσει τον ίδιο με πέρυσι ΕΝΦΙΑ.