> Voliotaki: Η ΟΜΙΛΙΑ του ΑΝΔΡΕΑ ΤΣΑΓΚΑΡΗ της FAMILY FARM στο ΠΡΟΣΥΝΕΔΡΙΟ της ΝΔ στην ΛΑΡΙΣΑ παρουσία του ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ

Δευτέρα 20 Νοεμβρίου 2017

Η ΟΜΙΛΙΑ του ΑΝΔΡΕΑ ΤΣΑΓΚΑΡΗ της FAMILY FARM στο ΠΡΟΣΥΝΕΔΡΙΟ της ΝΔ στην ΛΑΡΙΣΑ παρουσία του ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ


Εισήγηση 1ης Θεματικής Ενότητας: Κτηνοτροφία. Αξιοποιώντας τα συγκριτικά Πλεονεκτήματα του κλάδου. Το παράδειγμα της Κτηνοτροφικής Μαγνησίας Α.Ε.

Αγαπητέ Πρόεδρε της ΝΔ,
Αγαπητοί Σύνεδροι,
Κυρίες και κύριοι,

Πρώτα από όλα, θα ήθελα να σας ευχαριστήσω, εκ μέρους της Κτηνοτροφικής Μαγνησίας Α.Ε., την οποία εκπροσωπώ, για την πρόσκληση και την τιμή που μας κάνατε να παραβρεθούμε ως ομιλητές στο 5ο Προσυνέδριο της ΝΔ στη Λάρισα.

Εύχομαι καλή επιτυχία στις εργασίες του Συνεδρίου.

Η εταιρεία μας, η Κτηνοτροφική Μαγνησίας Α.Ε., η για το εξωτερικό ‘FamilyFarm’, εδρεύει στον Αλμυρό Μαγνησίας.

Είναι η μοναδική Ελληνική καθετοποιημένη επιχείρηση στην παραγωγή φέτας. Διαθέτουμε δικούς μας αγρούς για την παραγωγή βιολογικών ζωοτροφών, δικά μας πρόβατα, 3000 περίπου, για την παραγωγή γάλακτος και δικό μας τυροκομείο για την παραγωγή τυριού ελέγχοντας με τον τρόπο αυτό άμεσα και διαρκώς το σύνολο των παραμέτρων της παραγωγικής διαδικασίας
από το χωράφι έως το τελικό προϊόν διασφαλίζοντας στους πελάτες μας άριστη ποιότητα προϊόντος.

Έχοντας λοιπόν ως αδιαπραγμάτευτη στρατηγική την παραγωγή φέτας υψηλής ποιότητας έχουμε στραφεί κατ’ εξοχήν στις αγορές εκτός Ελλάδος με τις εξαγωγές μας να αποτελούν το 95% των πωλήσεων μας.

Αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο, όπου υπάρχει έλεγχος σε κάθε στάδιο παραγωγής, κρίνεται πετυχημένο και ίσως επιβεβλημένο μέσα σε μια συγκυρία όπου τα οικολογικά και υγιεινά προϊόντα παρουσιάζουν σοβαρή αύξηση της ζήτησης τους σε όλες τις αγορές του εξωτερικού. Γι αυτό και οι νεόι αγρότες θα πρέπει να το ενσωματώσουν και να το εξελίξουν ώστε να είναι ανταγωνιστικοί και να αποκτήσουν εμπορική παρουσία.

Η ελληνική φέτα θα μπορούσε πράγματι να αποτελέσει ατμομηχανή ανάπτυξης της υπαίθρου μας δεδομένου ότι η ζήτηση της στις αγορές του εξωτερικού αυξάνεται με μεγάλη ταχύτητα χρόνο με το χρόνο.

Δυστυχώς όμως, είναι χαρακτηριστικό ότι η φέτα, το πιο αναγνωρίσιμο και εμπορικό Π.Ο.Π. προϊόν της χώρας, παρ’ όλες τις διεθνείς κατοχυρώσεις ονόματος που έχει κερδίσει, αλλά και τη μεγάλη διεθνή ζήτηση, δεν έχει αξιοποιήσει τις δυνατότητές της, καθώς δεν υπάρχει ακόμα ένα συντονιστικό όργανο που θα διαμόρφωνε μια εθνική πολιτική για τις εξαγωγές, οι οποίες γίνονται από τους επιχειρηματίες αυτόνομα και με βάση τον ανταγωνισμό της χαμηλότερης τιμής.

Και είναι περισσότερο επιβεβλημένο από ποτε να καταφέρει η Ελλάδα να εκμεταλλευτεί αυτή τη συγκυρία αύξησης της ζήτησης και να υπερασπιστεί το προϊόν-σφραγίδα της χώρας μας ώστε να δημιουργήσει ένα ισχυρό και αναγνωρίσιμο brand name για τη φέτα.

Με βάση τα στοιχεία του Υπουργείου Γεωργίας για το 2016, η παραγωγή πρόβειου γάλακτος των περιοχών που έχουν δικαίωμα να το διαθέσουν για παραγωγή φέτας είναι για το 2016 (ηπειρωτική Ελλάδα + Λέσβος) 531.000 τόνοι. Την ίδια χρονιά στις περιοχές αυτές η παραγωγή γίδινου είναι 120.000 τόνους. Σύνολο παραγωγής γίδινου και πρόβειου είναι 654000 τόνοι.

Αδιαπραγμάτευτος και διαρκής στόχος όλων των παραγωγών ΠΟΠ πρέπει είναι η διασφάλιση της παραγωγής απόλυτα ασφαλών και ποιοτικών προϊόντων. Η Ελλάδα είναι πολύ μικρή χώρα για να έχει ως επιλογή της τη μαζική παραγωγή φθηνών προϊόντων και αυτό ισχύει όχι μόνο για τη φέτα αλλά και για το σύνολο των αγροτικών προϊόντων.

Υψηλή Ποιότητα, Υψηλή Υγιεινή και Βιολογική Παραγωγή. Είναι το τρίπτυχο στο οποίο πρέπει να στηριχθεί το σύνολο της παραγωγής της ελληνικής υπαίθρου. Το τρίπτυχο αυτό πρέπει να συμπληρώνεται απαραίτητα από την Καινοτομία στην ανάπτυξη νέων προϊόντων και νέων μεθόδων και τεχνικών παραγωγής με σκοπό την ανάπτυξη και την προσαρμογή της επιχείρησης στις εξελίξεις και τη ζήτηση των αγορών.

Οι αγορές εξελίσσονται με γρήγορους ρυθμούς αναζητώντας νέα προϊόντα, νέες συσκευασίες νέες προτάσεις κατανάλωσης. Για παράδειγμα, τα λειτουργικά τρόφιμα αποτελούν μια καινοτομία των τελευταίων ετών και ένα νέο πυλώνα ανάπτυξης των αγορών, προς τον οποίο οι ελληνικές επιχειρήσεις θα πρέπει να στραφούν άμεσα.

Δεν θέλω να αναφερθώ περαιτέρω στην αυτονόητη συνεργασία και συνδρομή της Πολιτείας στην προσπάθεια ανάπτυξης που περιέγραψα προηγουμένως γιατί τα ζητήματα αυτά θα συζητηθούν στις επόμενες θεματικές ενότητες .

Θα ήθελα όμως να αναφερθώ σε ένα πολύ σημαντικό θέμα το οποίο συνδέεται άμεσα με την παραγωγή πρόβειου γάλακτος και κατά συνέπεια φέτας και αφορά στην διατήρηση και ανάπτυξη του εγχώριου γενετικού υλικού των προβάτων.

Η Κτηνοτροφική Μαγνησίας ξεκίνησε μια συνεργασία στο ζήτημα αυτό με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Στα πλαίσια αυτής της συνεργασίας θα επανασχεδιαστεί η δομή και η λειτουργία μιας βιώσιμης και ανταγωνιστικής προβατοτροφικής επιχείρησης μέσα από μία καινοτόμα προσέγγιση ολιστικής διαχείρισης της εκτροφής για μεγιστοποίηση των αποδόσεων και βελτιστοποίηση της ποιότητας των παραγόμενων προϊόντων.

Βασικός σκοπός του έργου είναι να αναδειχθεί ο βέλτιστος τρόπος εκτροφής και να εφαρμοστεί ένα ολοκληρωμένο καινοτόμο πρόγραμμα γενετικής βελτίωσης των εκτρεφόμενων αλλά και παροχή γενετικού υλικού και τεχνογνωσίας σε εκτροφές της περιφέρειας αλλά και σε όλη την επικράτεια. Παράλληλα, θα διερευνηθεί η καταλληλότερη διατροφή για τη μεγιστοποίηση της έκφρασης του γενοτύπου των ζώων και την παραγωγή γάλακτος και κρέατος υψηλής ποιότητας.

Γίνεται εύκολα κατανοητή η σημασία της επιτυχίας αυτής της προσπάθειας που θα έπρεπε να είναι όχι ιδιωτική και μεμονωμένη όπως η δική μας αλλά κρατική και γενικευμένη από τα κέντρα γενετικής βελτίωσης σε όλη τη χώρα, όπως γίνεται σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Δυστυχώς όμως τα κράτος δεν παρεμβαίνει ,αλλά αντίθετα δημιουργεί ένα επιχειρηματικό περιβάλλον, μέσα στο οποίο δραστηριοποιούμαστε, δύσκολο και εχθρικό. Γραφειοκρατία, υψηλές και εξοντωτικές εισφορές, εξαντλητική φορολογία.

Εμείς και αναφέρομαι στους Έλληνες επιχειρηματίες στον αγροτικό χώρο είμαστε πρόθυμοι να επενδύσουμε στο μέλλον του τόπου μας και να αξιοποιήσουμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της ελληνικής υπαίθρου, τα οποία είναι και πολλά και αξιοποιήσιμα.

Είναι προφανές όμως ότι πρώτιστα η ελληνική ύπαιθρος χρειάζεται πρωτογενή παραγωγή και Κυβέρνηση που να πιστεύει με ειλικρίνεια ότι η επιχειρηματικότητα είναι το εργαλείο που θα βγάλει τη χώρα από την κρίση και που εν προκειμένω θα υποστηρίξει την ανάπτυξη του πρωτογενούς τομέα.

Η υποστήριξη θα πρέπει να εστιάσει στη δημιουργία νέων αγροτών (18-40 ετών) με κύριο στόχο την εκμετάλλευση τοπικών πλεονεκτημάτων στην πρωτογενή παραγωγή κάθε περιοχής με γνώμονα τις συνθήκες που επικρατούν σήμερα στην ελληνική κοινωνία και οικονομία (αίσθηση απαισιοδοξίας, πολύ υψηλή ανεργία, έλλειψη ρευστότητας και έλλειψη ικανού τραπεζικού δανεισμού για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας).

Η είσοδος των νέων στην κτηνοτροφία αποτελεί μια πολύ σοβαρή επιλογή ανάπτυξης τόσο σε τοπικό όσο και σε εθνικό επίπεδο.. Στην Κτηνοτροφική Μαγνησίας έχουμε εκπονήσει μια ολοκληρωμένη πρόταση για την είσοδο των νέων στην κτηνοτροφία , η οποία διαφέρει κατά πολύ από το σημερινό καθεστώς, το οποίο κατά την άποψη μας σε συνθήκες έλλειψης ρευστότητας όπως οι τωρινές δεν μπορεί να αποδώσει και την οποία δεν είναι του παρόντος να περιγράψω αλλά την θέτω στη διάθεση κάθε ενδιαφερόμενου.

Σας ευχαριστώ για το χρόνο σας και την προσοχή σας.

Τσαγκάρης Ανδρέας
Διευθύνων Σύμβουλος
Κτηνοτροφική Μαγνησίας Α.Ε.