ΑΠΟ ΤΟ ΛΙΩΣΙΜΟ ΠΑΓΩΝ
Η ταχεία τήξη των πάγων δημιουργεί κινδύνους στη ναυσιπλοΐα του Αρκτικού Ωκεανού, που παλαιότερα ονομαζόταν Βόρειος Παγωμένος Ωκεανός. Μεγάλα κομμάτια από παγόβουνα «κολυμπούν» στα νερά του Ωκεανού απειλώντας με σοβαρούς κινδύνους τα παραπλέοντα πλοία, ανάλογους του «Τιτανικού».
Στην ειδική διάσκεψη που οργανώθηκε στο Τρόμσο της Νορβηγίας - όπου εξετάσθηκε η αλληλεπίδραση του παγετού, του ωκεανού και της ατμόσφαιρας, και αξιολογήθηκαν τα οικοσυστήματα των ψαριών και της αλιείας, οι κοινωνικοοικονομικές προοπτικές της περιοχής και τα προβλήματα των πληθυσμών της περιοχής - επισημάνθηκε σχετικά, πως οι κλιματικές αλλαγές εκδηλώνονται με ταχείς ρυθμούς και «το γεγονός πως δεν υπήρξε ακόμη κάποιο ναυάγιο δεν πρέπει να αποδοθεί σε ναυτικές δεξιότητες, αλλά σε καθαρή τύχη», είπε σε ομιλία του Αμερικανός ωκεανογράφος.
Η μεταστροφή της εικόνας της περιοχής, εξάλλου, θα έχει θετικές επιπτώσεις στο παγκόσμιο εμπόριο - καθώς διελεύσεις που ως τώρα ήταν αδύνατες, τώρα θα είναι εφικτές, διευκολύνοντας τις θαλάσσιες μεταφορές. Ο Βερίγγειος Πορθμός (αναφέρεται χαρακτηριστικά) θα γίνει «πολυσύχναστο» σημείο διέλευσης και άρα χρειάζεται να ρυθμιστεί το πλαίσιο ναυσιπλοΐας.
Ταυτόχρονα, όπως δήλωσε σχετικά ο Νορβηγός υπουργός Εξωτερικών Γιόνας Στέρε, «απαιτείται ένας νέος δεσμευτικός Πολικός Κώδικας», που θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και ναυπηγικές προδιαγραφές προκειμένου τα πλοία να αντιστέκονται καλύτερα στην πρόσκρουση με παγόβουνα, να έχουν πιο σύγχρονο εξοπλισμό και να ακολουθούν τους κατάλληλους νόμους ναυσιπλοΐας.
Τέλος, επισημάνθηκε, ότι οι εξορύξεις πετρελαίου και φυσικού αερίου θα πρέπει να τεθούν στο πλαίσιο νέων κανόνων (καθώς ακόμη και στην περίπτωση ατυχήματος, η ιδιαιτερότητα της περιοχής υπαγορεύει την αντιμετώπιση κατά διαφορετικό τρόπο από αυτόν που επελέγη λ.χ. στο Μεξικό) και άρα απαιτείται στενή συνεργασία τόσο ανάμεσα στις χώρες-μέλη του Αρκτικού Συμβουλίου, όσο και του Αρκτικού Συμβουλίου με την ΕΕ.
Μέλη του Αρκτικού Συμβουλίου είναι: η Ρωσία, οι Ηνωμένες Πολιτείες, ο Καναδάς, η Ισλανδία, η Νορβηγία, η Σουηδία, Φινλανδία και η Δανία.
Στην ειδική διάσκεψη που οργανώθηκε στο Τρόμσο της Νορβηγίας - όπου εξετάσθηκε η αλληλεπίδραση του παγετού, του ωκεανού και της ατμόσφαιρας, και αξιολογήθηκαν τα οικοσυστήματα των ψαριών και της αλιείας, οι κοινωνικοοικονομικές προοπτικές της περιοχής και τα προβλήματα των πληθυσμών της περιοχής - επισημάνθηκε σχετικά, πως οι κλιματικές αλλαγές εκδηλώνονται με ταχείς ρυθμούς και «το γεγονός πως δεν υπήρξε ακόμη κάποιο ναυάγιο δεν πρέπει να αποδοθεί σε ναυτικές δεξιότητες, αλλά σε καθαρή τύχη», είπε σε ομιλία του Αμερικανός ωκεανογράφος.
Η μεταστροφή της εικόνας της περιοχής, εξάλλου, θα έχει θετικές επιπτώσεις στο παγκόσμιο εμπόριο - καθώς διελεύσεις που ως τώρα ήταν αδύνατες, τώρα θα είναι εφικτές, διευκολύνοντας τις θαλάσσιες μεταφορές. Ο Βερίγγειος Πορθμός (αναφέρεται χαρακτηριστικά) θα γίνει «πολυσύχναστο» σημείο διέλευσης και άρα χρειάζεται να ρυθμιστεί το πλαίσιο ναυσιπλοΐας.
Ταυτόχρονα, όπως δήλωσε σχετικά ο Νορβηγός υπουργός Εξωτερικών Γιόνας Στέρε, «απαιτείται ένας νέος δεσμευτικός Πολικός Κώδικας», που θα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και ναυπηγικές προδιαγραφές προκειμένου τα πλοία να αντιστέκονται καλύτερα στην πρόσκρουση με παγόβουνα, να έχουν πιο σύγχρονο εξοπλισμό και να ακολουθούν τους κατάλληλους νόμους ναυσιπλοΐας.
Τέλος, επισημάνθηκε, ότι οι εξορύξεις πετρελαίου και φυσικού αερίου θα πρέπει να τεθούν στο πλαίσιο νέων κανόνων (καθώς ακόμη και στην περίπτωση ατυχήματος, η ιδιαιτερότητα της περιοχής υπαγορεύει την αντιμετώπιση κατά διαφορετικό τρόπο από αυτόν που επελέγη λ.χ. στο Μεξικό) και άρα απαιτείται στενή συνεργασία τόσο ανάμεσα στις χώρες-μέλη του Αρκτικού Συμβουλίου, όσο και του Αρκτικού Συμβουλίου με την ΕΕ.
Μέλη του Αρκτικού Συμβουλίου είναι: η Ρωσία, οι Ηνωμένες Πολιτείες, ο Καναδάς, η Ισλανδία, η Νορβηγία, η Σουηδία, Φινλανδία και η Δανία.