Τις παλιές καλές μέρες με τα γεμάτα πορτοφόλια, κάθε γειτονιά είχε 2-3 αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Το να ανοίξεις αρχικά ένα κατάστημα και στην συνέχεια ένα δεύτερο και ο μπακάλης να γίνει μεγαλομπακάλης και στην συνέχεια αλυσίδα σούπερ μάρκετ δεν ήταν και ιδιαίτερα δύσκολο.
Ήταν οι εποχές που οι καταναλωτές αγόραζαν το κάτι παραπάνω γιατί δεν ήταν σίγουροι εάν έχουν αρκετά ή αγοράζαν κάτι απλά για κάποιο συνήθως άχρηστο δώρο. Επίσης οι προμηθευτές ήταν χαλαροί καθώς ήξεραν ότι το ενδεχόμενο για κανόνι ήταν μικρό.
Σήμερα που οι καταναλωτές πηγαίνουν για τα τελείως απαραίτητα και οι προμηθευτές σε αρκετές περιπτώσεις δεν δίνουν προϊόν αν δεν προπληρωθούν τα πράγματα έχουν δυσκολέψει για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Οι μόνοι που μπορούν να κινηθούν και να επιβιώσουν είναι αυτοί οι οποιοί είχαν «μαζεμένα» τα μαγαζιά τους τον καιρό της κρίσης ή είχαν τις πλάτες κάποιου μεγάλου παίκτη από το εξωτερικό.
Μέσα στα τελευταία επτά χρόνια ο χάρτης της αγοράς των super markets άλλαξε ριζικά, με κολοσσούς να καταρρέουν επί χρόνια μέρα με τη μέρα.
Ατλάντικ
Ιδρύθηκε το 1980 από τον Π.Αποστόλου.
Διέθετε 151 καταστήματαΑτλάντικ συν 21 cash & Carry και 545 καταστήματα Franchise ΑΡΙΣΤΑ.
Τα προβλήματα ξεκίνησαν το 2010, όταν η Ατλάντικ προχώρησε στη λύση μισθώσεων και πώληση του παγίου εξοπλισμού 103 καταστημάτων καθώς και στη διακοπή 27 καταστημάτων με αποτέλεσμα το δίκτυο της να περιοριστεί στα 30 καταστήματα.
Η αυλαία έπεσε οριστικά το καλοκαίρι του 2011, ύστερα από την απόφαση του Πρωτοδικείου Αθηνών να μπει τέλος στη διαδικασία συνδιαλλαγής του άρθρου 99.
Carrefour Μαρινόπουλος
Η εξαγορά της CΟΝΤΙΝΕΝΤ (σ.σ. της πρώτης ξένης αλυσιδας που άνοιξε υπερμάρκετ στην Ελλάδα) από την Carrefour ήταν η πρώτη μεγάλη εξαφάνιση αλυσίδας που έγινε στην Ελλάδα μέσω ξένου δακτύλου. Η γαλλική αλυσίδα μαζί με την οικογένεια Μαρινόπουλου εξαγόρασαν παράλληλα την αλυσίδα ΞΥΝΟΣ στην Αθήνα και ΠΕΙΡΑΪΚΟΝ στον Πειραιά καθώς και τις αλυσίδες ΛΑΛΙΩΤΗΣ στην Βοιωτία και της ΚΡΟΝΟΣ στην Πάτρα η οποία όμως παρέμεινε στην αγορά με την επωνυμία της.
Πριν την συγχώνευση με την Carrefour η οικογένεια Μαρινόπουλου έχει προχωρήσει στην δεκαετία του’90 σε δυναμικές εξαγορές που την είχαν καταστήσει Νο1 στην αγορά. Πρόκειται για την αθηναϊκή ΤΡΕΣΚΟ το 1990, την ΠΑΣΧΑΛΙΑΣ στην Κεντρική Μακεδονία, ΚΡΕΤΑ ΜΑΡΚΕΤ στα Χανιά, ΡΕΘΥΜΝΟ ΜΑΡΚΕΤ, ΜΙΧΑΗΛΙΔΗΣ στο Ηράκλειο και ΚΟΚΚΙΝΙΔΗΣ στην Ρόδο.
Πλέον το σύνολο των καταστημάτων πέρασε στην εταιρεία «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη ΑΕΕ».
Βερόπουλος
Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1973, όταν το πρώτο σούπερ μάρκετ Βερόπουλος άνοιξε στην Αθήνα και έως το τέλος του 2015, διέθετε 180 καταστήματα και 4.500 εργαζόμενους
Υπήρξε ο αποκλειστικός συνεργάτης της SPAR για την Ελλάδα, γεγονός που της έδινε τη δυνατότητα χρήσης του σήματος και διάθεσης των προϊόντων SPAR. Έξω από την Ελλάδα ο Βερόπουλος λειτουργούσε σούπερ μάρκετ στην πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας, τα Vero, και στη Σερβία τα SuperVero
Η πρώτη μεγάλη εξαγορά που τάραξε τα νερά ήταν αυτή των σούπερ μάρκετ Αθηνά (24 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα) από την Βερόπουλος το 1993. Εδώ αξίζει να αναφέρουμε ότι μιλάμε για μία εποχή οπού σχεδόν καμία αλυσίδα δεν διέθετε πάνω από 100 καταστήματα. Οχτώ χρόνια αργότερα θα εξαγοράσει την Πανεμπορική (43 καταστήματα σε 11 πόλεις της Ελλάδας) ενώ το 2007 τις αλυσίδες ΤΡΟΦΙΝΟ και Αστέρας στην Αθήνα. Πέρυσι ανακοινώθηκε και επίσημα η εξαγορά της Βερόπουλος από τον όμιλο Μετρό της οικογένειας Παντελιάδη.
Αρβανιτίδης
Μετά από απο το συνεναιτικό διαζύγιο της οικογένειας Καριπίδη με τον όμιλο Μαρινόπουλου, τον Φεβρουάριο του 2016 η αλυσίδα ακολούθησε μία έντονη πτωτική πορεία και βρέθηκε σε αδιέξοδο. Στις καλές ημέρες έχει φτάσει να είναι ο δεύτερος τοπικός παίκτης στην Μακεδονία πίσω απο τον Μασουτη, μέσω από μια σειρά εξαγορών. Είχε εξαγοράσει την κοντινή της ΚΕΧΑΓΙΟΓΛΟΥ στην Ημαθία το 1997 τα ΜΑΡΚΕΤ ΓΑΛΑΞΙΑΣ, ΔΙΠΛΑ, ΡΟΜΒΟΣ στην Θεσσαλονίκη και ΒΣΜ στην Χαλκιδική το 2001 και στην συνέχεια ττην ΑΣΕΛΕ ΑΕ του Αγροτικού Συναιτερισμού Ιωαννίνων και την Υπεραγορά ΛΑΔΑ στην Κοζάνη το 2003.
Οι αποχωρήσεις
Aldi
Στο τέλος του 2010 αποχώρησε από την Ελλάδα η γερμανική αλυσίδα λιανεμπορίου Aldi Hellas, λόγω της οικονομικής κρίσης.
Η εταιρεία δεν κατάφερε να ανταγωνιστεί τα Lidl στον τομέα των σούπερ μάρκετ χαμηλού κόστους. Η Aldi συνεργαζόταν για την παραγωγή προϊόντων με περισσότερες από 130 βιομηχανίες στην Ελλάδα και είχε 38 καταστήματα.
Μόλις δύο χρόνια αργότερα -το 2008 – η Aldi είχε ανακοινώσει συνολικό επενδυτικό πρόγραμμα 1,5 δισ. ευρώ για την ελληνική αγορά, σε χρονικό ορίζοντα δεκαετίας, εντός της οποίας στόχος ήταν να λειτουργήσουν 400 καταστήματα ανά τη χώρα.
Μόνο στη Θεσσαλονίκη, προβλεπόταν να δημιουργηθούν 80-100 καταστήματα, ενώ στο επενδυτικό πρόγραμμα περιλαμβανόταν και η δημιουργία πέντε κέντρων logistics (σε Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Αθήνα, Λάρισα και Κρήτη), τα οποία θα τροφοδοτούσαν τα καταστήματα της γερμανικής αλυσίδας.
Plus
Λίγο πριν την Aldi είχε αποχωρήσει και μια ακόμη γερμανική αλυσίδα, η εκπτωτική Plus, η οποία πούλησε τα καταστήματά της στην ΑΒ Βασιλόπουλος.
Dia
Η ισπανική Dia, που έφερε πρώτη στην Ελλάδα τα εκπτωτικά σουπερ μαρκετ, απορροφήθηκε από την Carrefour Μαρινόπουλος το 2010 με 381 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα