Λίγα 24ωρα πριν το βράδυ της Ανάστασης
και κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα αν θα πραγματοποιηθεί και κάτω από ποιες συνθήκες, το έθιμο του ρουκετοπόλεμου, στο Βροντάδο της Χίου.
Ένα φαντασμαγορικό έθιμο που κρατά από τα χρόνια της Τουρκοκρατίας και σύμφωνα με το οποίο αμέσως μετά το «Χριστός Ανέστη» ξεκινά ένας πόλεμος ρίψης «ρουκετών» από τους κατοίκους των δυο ενοριών, του Αγίου Μάρκου και της Παναγίας Ερυθιανής.
Οι δύο εκκλησίες είναι κτισμένες σε δύο αντικρινά υψώματα που απέχουν περίπου πεντακόσια μέτρα και στόχος για τους «Παναγούσους» είναι ο τρούλος (κουμπές) και το λιονταράκι του Αγίου Μάρκου (το έμβλημα του Αγίου Μάρκου πάνω από την πύλη του ναού) και ο στόχος των «Αγιομαρκούσων» είναι το ρολόι στο καμπαναριό της Παναγίας Ερυθιανής.
Με εξαίρεση τα χρόνια της γερμανικής κατοχής και τα πρώτα χρόνια της δικτατορίας, το έθιμο λόγω της μοναδικότητας του και του φαντασμαγορικού θεάματος, συνεχίζονταν μέχρι πέρυσι.
Αυτό όμως ήταν η αφορμή και για την έντονη εμπορευματοποίηση του, οπότε και οι ρουκέτες που έπεφταν πλήθυναν, ξεπερνώντας κάποια στιγμή κατά πολύ και τον αριθμό των 100.000!
Αποτέλεσμα ήταν να προκαλούνται φθορές σε ιδιοκτησίες γειτονικών στους ναούς περιουσιών και φυσικά κάποιοι να αντιδράσουν.
«Εθιμικώ δικαίω…»
Το έθιμο όλο αυτό το διάστημα καλύπτονταν από το…«εθιμικό δίκαιο» δηλαδή η τήρησή του επαφίονταν στη βούληση της διατήρησής του από όλους, παρά τα όσα περί του αντιθέτου ορίζουν οι νόμοι.
Μέχρι πέρυσι, που υπό το βάρος των πολλών δεκάδων χιλιάδων ρουκετών, οι περίοικοι των ναών με εξώδικά τους ζήτησαν τη μη τήρησή του. Και το πέτυχαν.
Από πέρυσι μέχρι και φέτος η διατήρηση του εθίμου πέρασε από πολλά στάδια.
Συζητήσεις για νομιμοποίηση με τροπολογία, προτάσεις εκατέρωθεν, προσπάθειες συνεννόησης.
Έως ότου κάποιοι κάτοικοι, με εξώδικά τους, επανέλαβαν την περσινή αξίωσή τους.
Οι «ρουκετάδες» στα εξώδικα αντιπρότειναν τη μείωση των ρουκετών σε ανεκτά επίπεδα, στα επίπεδα πριν το 1990.
Όταν και όπως χαρακτηριστικά λένε τα μέλη των συνεργείων των «ρουκετατζήδων» των δυο ενοριών.
«Οι ρουκετατζήδες δεν είναι οι "περιθωριακοί" του Βροντάδου, όπως ίσως κάποιοι θιγόμενοι θα ήθελαν να τους παρουσιάσουν.
Πολλοί από μας είμαστε οικογενειάρχες με παιδιά, που προσπαθούμε να δώσουμε σ' αυτά ότι μας άφησαν οι παππούδες μας.
Θα είναι ντροπή μας όταν ένα έθιμο δεν σταμάτησε σε πολύ δυσκολότερες εποχές, να σβήσει στα χέρια μας.
Αν κάτι σήμερα κρατάει τους ανθρώπους δεμένους είναι η παράδοση.
Κι ο ρουκετοπόλεμος έχει μια ιδιαιτερότητα: είναι μια παράδοση, όχι συντηρημένη στη φορμόλη, σύμφωνα με τα "γούστα" κάποιων, δήθεν αρχηγών, αλλά μια παράδοση ζωντανή, που ακούει την αγνή καρδιά των μερακλήδων ρουκετατζήδων, που δεν ξεχνούν ούτε τους παλιούς, ούτε τους καινούριους τους φίλους, ούτε αυτούς που ταξιδεύουν και λαχταρούν να ακούσουν στο τηλέφωνο τη ρουκέτα, ούτε και αυτούς που "ταξίδεψαν"», όπως σημειώνουν χαρακτηριστικά με ανακοίνωση τους.
Παρέμβαση δημάρχου υπέρ του εθίμου
Στο μεταξύ, με συνέντευξη Τύπου, ο δήμαρχος της Χίου, Μανώλης Βουρνούς, ζήτησε από τις αρχές (Αστυνομία και Εισαγγελία) να σταθμίσουν όλα τα δεδομένα μέχρι το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου και να πάρουν τις αποφάσεις τους σύμφωνα με τις ευθύνες που τους αναλογούν.
«Οι άνθρωποι των δύο ενοριών έχουν καταφέρει να το προσαρμόσουν στον βαθμό του εθίμου και όχι του φαντασμαγορικού θεάματος» είπε ο Μανώλης Βουρνούς, υπογραμμίζοντας ότι θα πρέπει οι αρχές να καταλάβουν πως «υπάρχει ο κίνδυνος τα πράγματα να πάρουν ανεξέλεγκτη τροπή και να δημιουργηθούν μείζονα προβλήματα και καταστροφές, όπως οι πυρκαγιές και οι σοβαροί τραυματισμοί».
Σύμφωνα με τον κ. Βουρνού «ο Δήμος της Χίου, το δικό του κομμάτι το έχει εξαντλήσει, όχι μόνο τοποθετώντας σύρματα, αλλά έχει δει την τάση και τη θέληση στον κόσμο να επαναφέρει το έθιμο στις σωστές διαστάσεις».
Ο δήμαρχος Χίου σημείωσε, πως το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου θα βρίσκεται στο Βροντάδο για την Ανάσταση, επιβεβαιώνοντας την πρόθεσή του να στηρίξει με κάθε τρόπο την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Χίου και της Δημοτικής Κοινότητας Βροντάδου για πραγματοποίηση του εθίμου.
Σε αυτή την κατεύθυνση ήταν και η σημερινή του επίσκεψη στην Εισαγγελία πρωτοδικών Χίου, την οποία ενημέρωσε πως στηρίζει την πραγματοποίηση του εθίμου, αναλαμβάνοντας και την ευθύνη της τήρησης του.
Επίσης, κάλεσμα, να διεξαχθεί ο ρουκετοπόλεμος με τη συναίνεση του συνόλου της τοπικής κοινωνίας του Βροντάδου, απευθύνουν οι αντιδήμαρχοι Χίου Στρ. Γδύσης, Ματθαίος Φαφαλιός, καθώς και ο πρόεδρος της Δημοτικής Κοινότητας Βροντάδου, Μάρκος Κοσμάς.
Στην επιστολή τους, που δημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα www.politischios.gr οι τρεις αιρετοί καλούν τους ελάχιστους πλέον κατοίκους που αντιδρούν και αρνούνται να σκεπαστούν με συρματοπλέγματα τα σπίτια τους, ώστε ν αποφευχθεί κάθε πιθανή ζημιά, να αναλογιστούν το αυτονόητο, δηλαδή τι θα γίνει αν προκληθούν διώξεις από την Αστυνομία ή τι θα επακολουθήσει σε περίπτωση που το έθιμο εξελιχθεί σε «κλεφτοπόλεμο»...