Δύο χρόνια μετά το ναυτικό δυστύχημα στο επιβατηγό «Norman Atlantic», ομάδα Ιταλών εμπειρογνωμόνων διαπιστώνει σε πόρισμά της σειρά λαθών και παραλείψεων τόσο κατά τη φόρτωση του πλοίου και την αντιμετώπιση της φωτιάς που τύλιξε τα καταστρώματά του όσο και κατά τη διαδικασία εκκένωσής του.
Στις 650 σελίδες του πορίσματος, οι ερευνητές που εισήλθαν στο κουφάρι του πλοίου προσπαθούν...
να ανασυνθέσουν τα γεγονότα όταν ξημερώματα της 28ης Δεκεμβρίου 2014 εκδηλώθηκε πυρκαγιά καθώς το «Norman Atlantic» ταξίδευε από την Ελλάδα με προορισμό την Ιταλία.
Συνολικά ο απολογισμός του δυστυχήματος ήταν 11 νεκροί (από τη φωτιά και κατά την επιχείρηση διάσωσης που ακολούθησε), ενώ οι αγνοούμενοι ξεπερνούν τους δέκα.
Η επιτροπή των τεχνικών διορίστηκε στις 22 Μαΐου 2015 και κατέθεσε την πραγματογνωμοσύνη της την περασμένη εβδομάδα στο δικαστήριο του Μπάρι που ερευνά την υπόθεση.
Η φόρτωση
Τα πρώτα προβλήματα εντοπίζονται από τους εμπειρογνώμονες στη φάση της φόρτωσης.
Σύμφωνα με το πόρισμα, δεν τηρήθηκαν αποστάσεις ασφαλείας μεταξύ των οχημάτων, ενώ η ηλεκτρική σύνδεση των φορτηγών-ψυγείων με το πλοίο εκτελέστηκε από μαθητευόμενο ηλεκτρολόγο που μόλις είχε επιβιβασθεί και όχι από τον αρμόδιο ηλεκτρολόγο του πλοίου.
Ακόμη αναφέρεται ότι δεν έγινε επαρκής έλεγχος για αποφυγή εισόδου και παραμονής λαθρεπιβατών στα γκαράζ. Τουλάχιστον τρεις διασωθέντες, βάσει του πορίσματος, δεν ήταν εγγεγραμμένοι στη λίστα επιβατών.
Οπως είχε γράψει η «Κ», πάντως, κατά πάσα πιθανότητα όσοι εισήλθαν παράτυπα στο πλοίο ήταν περισσότεροι. Σε μαρτυρίες τους κάποιοι διασωθέντες έκαναν λόγο για επτά ή δέκα λαθρεπιβάτες.
Πρώτες ενδείξεις καπνού
Η πυρκαγιά ξεκίνησε από το κατάστρωμα 4, ενώ οι εμπειρογνώμονες σημειώνουν ότι υποτιμήθηκαν από τουλάχιστον δύο μέλη του ιταλικού πληρώματος οι πρώτες ενδείξεις καπνού.
Δεν έγιναν, βάσει του πορίσματος, οι απαραίτητες ενέργειες για να μην εισέλθει καπνός στο μηχανοστάσιο, ενώ ένας εκ των μηχανικών φέρεται να εγκαταλείπει τον χώρο χωρίς να ενημερώσει τη γέφυρα του πλοίου.
Ζητήματα φαίνεται ότι υπήρξαν και με την ενεργοποίηση του συστήματος κατάσβεσης drencher στη ζώνη όπου εκδηλώθηκε η πυρκαγιά.
Οι εμπειρογνώμονες θεωρούν ότι «το συνολικό σύστημα διαχείρισης της κατάστασης έκτακτης ανάγκης από την πυρκαγιά στο γκαράζ του πλοίου “Norman Atlantic” παρουσίαζε εμφανή και εγγενή ελαττώματα, συναφή επίσης και με την υψηλή πιθανότητα ανθρώπινου σφάλματος».
Η εκκένωση
Η επιχείρηση εκκένωσης που ακολούθησε περιγράφεται από τους εμπειρογνώμονες ως «χαοτική». Σημειώνουν ότι όσες σωστικές λέμβοι έμειναν ανέπαφες από τις φλόγες δεν χρησιμοποιήθηκαν όπως προβλέπεται από τους κανονισμούς.
Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα φέρνουν μια λέμβο χωρητικότητας 150 ατόμων, στην οποία εισήλθαν τελικά 85 επιβάτες. Γίνονται ακόμη αναφορές σε προβλήματα συντονισμού των μελών του πληρώματος, αλλά και ελέγχου ή καθοδήγησης των επιβατών, ορισμένοι εκ των οποίων βρίσκονταν σε κατάσταση πανικού.
Μάλιστα, δύο από τα μέλη του πληρώματος που ήταν επιφορτισμένα με τη διαχείριση των σωστικών σχεδιών δεν γνώριζαν ότι αυτό ήταν το καθήκον τους, ενώ άλλο μέλος του πληρώματος έφθασε στο πόστο που του είχε ανατεθεί με καθυστέρηση.
Ακόμη, όπως τονίζουν οι εμπειρογνώμονες, η ενεργοποίηση της γλίστρας διάσωσης δεν έγινε με σωστό τρόπο θέτοντας σε κίνδυνο όσους τη χρησιμοποίησαν.
Αρκετοί διασωθέντες έχουν μέχρι σήμερα συμβιβαστεί εξωδικαστικά, ενώ τον περασμένο Δεκέμβριο άλλοι διασωθέντες και συγγενείς θανόντων κατέθεσαν αγωγή κατά της πλοιοκτήτριας και της διαχειρίστριας εταιρείας, κατά του ιταλικού νηογνώμονα και του ιταλικού ναυπηγείου όπου κατασκευάστηκε το «Norman Atlantic».
Τον επόμενο μήνα, βάσει του ιταλικού δικαίου, οι εμπλεκόμενες πλευρές θα έχουν τη δυνατότητα να εξετάσουν τους εμπειρογνώμονες.
Οπως αναφέρει σε έγγραφό της η δικαστής προανακριτικών ακροάσεων του δικαστηρίου του Μπάρι, Αλεσάντρα Πιλιέγκο, η πρώτη ακρόαση θα πραγματοποιηθεί στις 20 Μαρτίου (η διαδικασία της εξέτασης θα ολοκληρωθεί στις 8 Απριλίου) στο Μπιτόντο της Ιταλίας, στη μοναδική αίθουσα που κρίθηκε λόγω μεγέθους κατάλληλη για τις ανάγκες της υπόθεσης.