- Η Δικαιοσύνη έκρινε σε δύο περιπτώσεις οι εισπρακτικές εταιρείες ενοχλούσαν παράνομα δανειολήπτες με “κόκκινα” δάνεια
- Οι δανειολήπτες μπορούν πλέον να διεκδικήσουν την προβλεπόμενη αποζημίωση για ηθική βλάβη
- “Χαστούκι” των δικαστηρίων στις τράπεζες για τα... ψιλά γράμματα στις αιτήσεις χορήγησης δανείων
- Για να μεταβιβάσουν δεδομένα οφειλετών σε εισπρακτικές οι τράπεζες θα πρέπει να
ενημερώνουν πρώτα τον ενδιαφερόμενο
- Οι δανειολήπτες μπορούν πλέον να διεκδικήσουν την προβλεπόμενη αποζημίωση για ηθική βλάβη
- “Χαστούκι” των δικαστηρίων στις τράπεζες για τα... ψιλά γράμματα στις αιτήσεις χορήγησης δανείων
- Για να μεταβιβάσουν δεδομένα οφειλετών σε εισπρακτικές οι τράπεζες θα πρέπει να
ενημερώνουν πρώτα τον ενδιαφερόμενο
"Χαστούκι" για τις τράπεζες και τις εισπρακτικές εταιρίες αποτελούν οι αποφάσεις της Δικαιοσύνης με τις οποίες επιδικάζονται στους δανειολήπτες αποζημιώσεις για την μη ενημέρωση τους για την διαβίβαση των προσωπικών τους στοιχείων!
Οι δανειολήπτες μπορούν να διεκδικήσουν την προβλεπόμενη από το νόμο αποζημίωση για ηθική βλάβη η οποία είναι τουλάχιστον 5.870 ευρώ (συν του νόμιμους τόκους).
Συγκεκριμένα με δύο αποφάσεις η ελληνική Δικαιοσύνη έκρινε πως παράνομα οι εισπρακτικές εταιρείες τηλεφωνούν στους δανειολήπτες που έχουν «κόκκινα» δάνεια και στους κατόχους πιστωτικών καρτών με ληξιπρόθεσμες οφειλές εάν οι Τράπεζες δεν έχουν προηγουμένως γραπτώς ενημερώσει ότι μεταβιβάζουν τα προσωπικά τους δεδομένα σε συγκεκριμένη εισπρακτική εταιρεία και εάν οι τελευταίες δεν έχουν ενημερώσει τους δανειολήπτες ότι έχουν στην κατοχή τους τα προσωπικά τους δεδομένα.
Η πρώτη περίπτωση που απασχόλησε τα δικαστήρια αφορούσε πιστωτική κάρτα της οποίας ο κάτοχος της στην τυποποιημένη αίτηση που υπέγραψε για τη χορήγηση της αναγραφόταν ότι συναινούσε να διαβιβαστούν τα προσωπικά του δεδομένα σε εισπρακτική εταιρεία.
Ωστόσο το Πρωτοδικείο Αθηνών υπογραμμίζει στην απόφασή του (3428/2016) ότι ο όρος που αναφέρεται στην έντυπη τυποποιημένη αίτηση χορήγησης δανείου ή πιστωτικής κάρτας για μεταβίβαση των οικονομικών και άλλων δεδομένων του δεν σημαίνει ότι παρέχει στην Τράπεζα «τη ρητή συγκατάθεσή του για τη μεταβίβαση» των δυσμενών, κ.λπ. προσωπικών δεδομένων του σε εισπρακτική εταιρεία.
Όταν ο κάτοχος της κάρτας καθυστέρησε μερικές δόσεις λόγω πρόσκαιρης οικονομικής αδυναμίας, αμέσως ξεκίνησαν καθημερινά τηλεφωνήματα στο σταθερό και κινητό του τηλέφωνο από εισπρακτική εταιρεία στην οποία η Τράπεζα είχε διαβιβάσει τα προσωπικά δυσμενή οικονομικά στοιχεία του.
Ο κάτοχος της κάρτας, πλέον του ότι αιφνιδιάστηκε, παραπονέθηκε κατ΄ επανάληψη για τη μεταβίβαση των δεδομένων του και επισήμανε ότι τα κατέχει παράνομα. Τελικά ο κάτοχος της κάρτας στράφηκε στη Δικαιοσύνη διεκδικώντας το ποσό των 15.000 ευρώ για την ηθική βλάβη που υπέστη από την τράπεζα.
Σύμφωνα με την απόφαση που εκδόθηκε για να γίνει η μεταβίβαση των δεδομένων, πρέπει πρώτα η Τράπεζα να ενημερώσει για την πρόθεσή της αυτή το δανειολήπτη ή τον κάτοχο κάρτας και αυτός να συναινέσει για τη μεταβίβασή τους.
Με τη σειρά της η εισπρακτική εταιρεία οφείλει να ενημερώσει εγγράφως το δανειολήπτη ότι προτίθεται να κάνει χρήση των δεδομένων του και για το σκοπό που θα τα χρησιμοποιήσει. Στην περίπτωση αυτή επιδικάστηκε υπέρ του κατόχου της κάρτας το ποσό των 5.870 ευρώ για την ηθική βλάβη που υπέστη.
Η δεύτερη περίπτωση αφορά καταναλωτικό δάνειο 5.200 ευρώ. Η δανειολήπτρια, μόλις είχε χειρουργηθεί λόγω αιμαγγειώματος εγκεφάλου, σε συνέπεια να έχει κρίσεις επιληψίας και «ψυχοσιόμορφες εκδηλώσεις» και μετά από κάποιο διάστημα δεν μπορούσε να ανταποκριθεί στις δόσεις του δανείου.
Η τράπεζα χωρίς να την ενημέρωση και χωρίς η δανειολήπτρια να συναινέσει μεταβίβασε τα δεδομένα της σε εισπρακτική εταιρεία, η οποία άρχισε να τη "βομβαρδίζει" με κλήσεις στο σταθερό και κινητό τηλέφωνο για την καταβολή των ληξιπρόθεσμων δόσεων.
Στις τηλεφωνικές κλήσεις απαντούσε είτε η ίδια είτε συγγενικά της πρόσωπα. Αποτέλεσμα ήταν το Ειρηνοδικείο Αθηνών (απόφαση 273/2016) να επιδικάσει στη δανειολήπτρια 6.000 ευρώ για την ηθική βλάβη που δέχθηκε.