Η κίνηση αυτή έρχεται ως αντίδραση των Ρώσων στην κατάρριψη του μαχητικού αεροσκάφους της χώρας από την Τουρκία στα σύνορα με τη Συρία και την ανακοίνωσε πριν από λίγο ο Ρώσος υπουργός Οικονομικής Ανάπτυξης Alexey Ulyukayev.
«Αυτό το πρότζεκτ δεν διαφέρει από κανένα άλλο, μιλάμε για τη συνεργασία μας με την Τουρκία σε επίπεδο επενδύσεων.
Σίγουρα είναι ένα από τα πιο σημαντικά επενδυτικά πρότζεκτ, αλλά, όπως και κάθε άλλο τέτοιο πρότζεκτ, υπόκειται στις ειδικές συνθήκες που έχουν προκύψει», είπε χαρακτηριστικά ο Ρώσος υπουργός, προδιαγράφοντας ουσιαστικά τη μοίρα του αγωγού.
Μάλιστα, όπως είπε ο ίδιος, στα μέτρα εναντίον της Τουρκίας ίσως περιληφθεί και η ακύρωση της τεράστιας ρωσικής επένδυσης για την κατασκευή πυρηνικού σταθμού στο Ακουγιού (μια συμφωνία που είχε υπογραφεί το 2010), στον Νότο της Τουρκίας (απέναντι από την Κύπρο) ενώ συμπλήρωσε πως οι περιορισμοί στις αερομεταφορές θα αφορούν τόσο τις κανονικές πτήσεις όσο και τις πτήσεις τσάρτερ προς την Τουρκία.
Επίσης, ανακοίνωσε ότι μπαίνει «φρένο» στη δημιουργία ενός ρωσοτουρκικού επενδυτικού fund που ήταν στα σκαριά.
Τι είναι ο Turkish Stream
Η κατασκευή του Turkish Stream ανακοινώθηκε πριν από δύο περίπου χρόνια κατά την επίσκεψη του Ρώσου προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν στην Τουρκία.
Ουσιαστικά ο αγωγός αυτός θα μετέφερε φυσικό αέριο από τη Ρωσία στην Τουρκία, δια μέσου της Μαύρης Θάλασσας και θα αντικαταστούσαμε τον South Stream, ένα πρότζεκτ που ακυρώθηκε.
Η κατασκευή του Turkish Stream θα άρχιζε, σύμφωνα με την Gazprom, αμέσως μόλις αποφασιζόταν το ακριβές σημείο στο οποίο θα κατέληγε στην Τουρκία, ενώ ήδη δύο πλοία τοποθέτησης σωλήνων βρίσκονταν στην Μαύρη Θάλασσα.
Ο αγωγός υπολογιζόταν ότι θα μετέφερε 63 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου το χρόνο, εκ των οποίων 14 δισ. θα κατέληγαν στην Τουρκία και το υπόλοιπο θα εξαγόταν στην Ευρώπη.
Μάλιστα, την περασμένη Ανοιξη, στο πλαίσιο των ταξιδιών του Ελληνα πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα αλλά και του τότε υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Παναγιώτη Λαφαζάνη, συζητούνταν η επέκταση του Turkish Stream και στην Ελλάδα.
Το κομμάτι του ρωσικού αγωγού που θα περνούσε από την Ελλάδα θα ονομαζόταν Greek Stream και αποσκοπούσε, όπως αναφερόταν τότε, στην τροφοδοσία της ευρωπαϊκής αγοράς με παράκαμψη της Ουκρανίας, αν και υπήρχαν διάφορες ενστάσεις από την Ευρωπαϊκή Ενωση.
Μάλιστα, οι συζητήσεις της ελληνικής κυβέρνησης με τη ρωσική πλευρά για τη δημιουργία του Greek Steam γίνονταν μεσούσης της κρίσιμης διαπραγμάτευσης με τους Ευρωπαίους εταίρους και ενώ η χώρα ξέμενε από ρευστό, ενώ πολλά δημοσιεύματα της περιόδου εκείνης και πληροφορίες ανέφεραν ότι οι Ρώσοι είναι έτοιμοι να εκταμιεύσουν 5 δισ. ευρώ και να τα δώσουν στην Ελλάδα ως προκαταβολή για τον αγωγό αυτό, ενώ η επένδυση, εκτιμούσαν τότε οι εμπλεκόμενοι ότι θα έχει πολλαπλά οφέλη για την Ελλάδα, τόσο άμεσα σε χρήματα, όσο και έμμεσα, όπως δημιουργία θέσεων εργασίας.
Τον Απρίλιο, κύκλοι του Μεγάρου Μαξίμου σχολίαζαν στο Spiegel, μάλιστα, ότι «είναι γνωστό ότι η συμφωνία υπάρχει» (σσ με τη Ρωσία για τον αγωγό)».