> Voliotaki: Τρέχει το δημόσιο χρήμα προς τους εργολάβους

Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2014

Τρέχει το δημόσιο χρήμα προς τους εργολάβους

Συνεχίζεται η «βροχή» εκατομμυρίων ευρώ προς τους εργολάβους των αυτοκινητόδρομων, με αποτέλεσμα στην ουσία να έχει περιοριστεί η ιδιωτική χρηματοδότηση και να έχουν μετατραπεί σε κλασικά δημόσια έργα. 

Αυτή τη φορά τα «δωράκια» αφορούν τον άξονα Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα, όπου τα έργα δεν είχαν διακοπεί στα μέσα του 2010 όπως στους υπόλοιπους τέσσερις (Αθηνών-Πατρών, Μεταμόρφωση Αττικής-Σκάρφεια Φθιώτιδας, Μαλιακός-Κλειδί Ημαθίας και Ε-65 στη δυτική Θεσσαλία) στους οποίους πριν από έναν χρόνο είχε δοθεί μπόνους επανεκκίνησης περίπου ενός δισ. ευρώ.

Με την έγκριση των Βρυξελλών, θα δοθούν επιπλέον 75,98 εκατ. ευρώ για τα έως τώρα μειωμένα έσοδα από τα διόδια, ενώ έχουν προβλεφθεί άλλα 330 εκατ. ευρώ που θα δοθούν ώς το 2038 και εφόσον διαπιστωθούν αποκλίσεις από τα προβλεπόμενα στην αρχική σύμβαση του 2007. Η σχετική ρύθμιση αναμένεται να επικυρωθεί με τη μορφή τροπολογίας στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών που έχει κατατεθεί στη Βουλή.

Ο αυτοκινητόδρομος Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας έχει υλοποιηθεί κατά 95% και, παρόλο που οι εργολάβοι δεν είχαν τον «άσο» των νεκρών εργοταξίων, κατάφεραν να επιβάλουν τους όρους τους απειλώντας να αποχωρήσουν. Ενα τέτοιο ενδεχόμενο θα υποχρέωνε το Δημόσιο να τους αποζημιώσει με 630 εκατ. ευρώ, που θα έφταναν τα 792 εκατ. σε περίπτωση που η διαιτησία θα καταλόγιζε ευθύνη του Δημοσίου στην ακύρωση του έργου.

Στο πλευρό των εργολάβων στάθηκαν οι 5 ελληνικές και 6 ξένες τράπεζες που χρηματοδοτούν το έργο, οι οποίες από το καλοκαίρι του 2013 είχαν εγγράφως ζητήσει από τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Υποδομών να βοηθήσουν το πρόγραμμα υποστηρίζοντας ότι «δεν βγαίνει».

Μετά από διαπραγματεύσεις με την Ε.Ε., αξιοποιήθηκε διάταξη της σύμβασης του 2007, η οποία για τον συγκεκριμένο αυτοκινητόδρομο προβλέπει επιδότηση των εργολάβων σε περίπτωση που δεν επαληθευτούν τα έσοδα από τα διόδια τα οποία είχαν υπολογιστεί με άγνωστη ακόμα και στη Βουλή μελέτη.

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο συγκεκριμένος αυτοκινητόδρομος λαμβάνει κρατικές επιδοτήσεις, πέρα από τα 330 εκατ. που προβλέπει η αρχική σύμβαση. Συγκεκριμένα, έχουν καταβληθεί ήδη:
  • Αποζημίωση 68,4 εκατ. ευρώ γιατί το Δημόσιο το 2007 καθυστέρησε σχεδόν έναν χρόνο στην παράδοση των χώρων για τη λειτουργία των εργοταξίων.
  • Ποινική ρήτρα 5,7 εκατ. ευρώ γιατί δεν είχαν καταβληθεί οι κρατικές ενισχύσεις σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το οποίο φαίνεται ότι εφαρμόζεται μόνον για τις απαιτήσεις των εργολάβων και έχει αξία κουρελόχαρτου για την πλευρά του Δημοσίου.
  • Πρόσθετη αποζημίωση, μέσω παλιότερης διαιτησίας, 9,7 εκατ. ευρώ, για απώλεια εσόδων από τα διόδια.
Να σημειωθεί ότι οι νέες απαιτήσεις των εργολάβων για διαφυγόντα έσοδα από τα διόδια έφταναν τα 144 εκατ. ευρώ, αλλά συμφώνησαν σε διαπραγματεύσεις τύπου... τρόικας στα 75,98 εκατ. ευρώ. Τη συγκεκριμένη εργολαβία έχουν αναλάβει η «Ακτωρ» του ομίλου Μπόμπολα, που διαθέτει το 72% των μετοχών της κοινοπραξίας, το ελληνικό τμήμα της κυπριακής J&P-Αβαξ (15% των μετοχών) και η Intracom του ομίλου Κόκκαλη (13%).


Χαρά Τζαναβάρα από efsyn