> Voliotaki: Ο Χρυσοχοΐδης ξεκινά διαχειριστικό έλεγχο σε δύο δημόσια έργα

Δευτέρα 16 Σεπτεμβρίου 2013

Ο Χρυσοχοΐδης ξεκινά διαχειριστικό έλεγχο σε δύο δημόσια έργα

Της Μαριάννας Τζάννε

Διαχειριστικό έλεγχο σε δύο από τα μεγαλύτερα έργα που κατασκευάζονται ως δημόσια, συνολικού προϋπολογισμού πάνω από τα 2 δισ. ευρώ διατάσσει αιφνιδιαστικά το υπουργείο Υποδομών, την ώρα που η προσοχή όλων είναι στραμμένη στην επανεκκίνηση των αυτοκινητοδρόμων, με τις πλάτες του ΕΣΠΑ και των Βρυξελλών.


 Στο μικροσκόπιο των ερευνών του υπουργείου και της Grand Thornton που έχει αναλάβει σύμβουλος διαχειριστικού ελέγχου βρίσκονται το Μετρό της Θεσσαλονίκης, μια σύμβαση ύψους 1,3 δισ. ευρώ με μύρια προβλήματα που υπέγραψε η ΑΕΓΕΚ το 2006, αλλά σήμερα με απόφαση των τραπεζών εκτελεί ο Άκτωρας και οι τρεις εργολαβίες μήκους 77 χιλιομέτρων στο φονικό πέταλο του Μαλιακού, προϋπολογισμού 800 εκ. ευρώ.

Τα έργα, αν και είχαν παγώσει από το 2010, λόγω της κατάρρευσης της Αττικάτ, συνοδεύονται με αρνητικούς λογαριασμούς και καταγγελίες για κατασκευαστικές κακοτεχνίες. Πληροφορίες μιλούν για δεκάδες εκατομμύρια που πληρώθηκαν στην εταιρεία την περίοδο της Γαλάζιας διακυβέρνησης, για έργα που δεν κατασκευάστηκαν ποτέ, με το σχετικό φάκελο να έχει σταλεί από τους ελεγκτές δημοσίων έργων στον εισαγγελέα από το 2011.

Η τύχη του αγνοείται μολονότι εσχάτως έγινε γνωστό ότι τα έργα ενδέχεται να αντιμετωπίζουν και σοβαρά κατασκευαστικά προβλήματα για τα οποία έχει δοθεί εντολή σχετικού ελέγχου από το υπουργείο σε εμπειρογνώμονες του Πολυτεχνείου και του Πανεπιστημίου Πατρών.

 Πρόκειται για έξι γέφυρες στην παράκαμψη της Λαμίας για τις οποίες υπάρχουν καταγγελίες από το νυν ανάδοχο - την εταιρεία Μοχλός που έχει υποκαταστήσει την Αττικάτ στην εργολαβία - ότι εντοπίζονται στα εφέδρανα, που είναι οι πυλώνες στήριξης των γεφυρών.

Την απόφαση για την ανάθεση του διαχειριστικού ελέγχου σε εξειδικευμένη εταιρεία υπέγραψε πρόσφατα ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων κ. Στράτος Σιμόπουλος. Η Grand Thornton καλείται να παραδώσει εντός προθεσμίας τεσσάρων μηνών το πόρισμά της για τα δύο πολύπαθα έργα που βρίσκονται στο επίκεντρο για δύο επιπλέον λόγους.

 Ο πρώτος είναι ότι στο μετρό Θεσσαλονίκης οι χρόνοι πλέον πιέζουν ασφυκτικά, καθώς το έργο έπρεπε να είχε παραδοθεί από τον Νοέμβριο του 2012. Ωστόσο με τα σημερινά δεδομένα που συνεχώς ανατρέπονται λόγω αρχαιολογικών ευρημάτων το έργο θα χρειαστεί τουλάχιστον άλλα τέσσερα χρόνια για να ολοκληρωθεί.

Την ίδια στιγμή, ο εργολάβος καταγγέλλει ότι η λεόντειος υπέρ του δημοσίου σύμβαση ανέτρεψε όλο τον αρχικό σχεδιασμό με αποτέλεσμα να φτιαχτούν νέες μελέτες και να τροποποιηθεί εκ βάθρων όλος ο σχεδιασμός. Σταθμοί πάνω σε σεισμικό ρήγμα, δίπλα σε μπαλκόνια σπιτιών, σε ρέμα, στη μέση του πουθενά είναι μερικές από τις προχειρότητες του έργου.

Σε συνδυασμό με τις μεγάλες καθυστερήσεις λόγω αρχαιολογικών και απαλλοτριώσεων έχουν ανεβάσει τις διεκδικήσεις για αποζημίωση του εργολάβου σε περίπου 500 εκ. ευρώ. Το Δημόσιο έχει απορρίψει τις αιτήσεις θεραπείας που έχει καταθέσει τα τελευταία χρόνια η ΑΕΓΕΚ και με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση δίνει τη δυνατότητα στην κοινοπραξία να προσφύγει σε διαιτησία.

 Η νυν πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών για να αντιμετωπίσει τις καθυστερήσεις έχει θέσει εξάμηνο χρονοδιάγραμμα εργασιών και ο υπουργός κ. Μιχάλης Χρυσοχοίδης πρόσφατα δήλωσε ότι εάν δεν τηρηθεί ο ανάδοχος θα κηρυχθεί έκπτωτος.

Ο δεύτερος λόγος είναι με τις μεγάλες καθυστερήσεις που σημειώνονται στο πέταλο Μαλιακού (παράκαμψη Στυλίδας και παράκαμψη Λαμίας), το Δημόσιο θα πληρώσει δεκάδες εκατομμύρια σε αποζημιώσεις καθώς με την ολοκλήρωσή του, το έργο θα παραδοθεί για εκμετάλλευση στην κοινοπραξία που θα κατασκευάσει τον Ε65.

Το έργο έπρεπε να είχε παραδοθεί πριν τρία χρόνια. Όμως, ακόμη και σήμερα είναι αβέβαιο εάν θα ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2014. Τα όσα έχουν συμβεί στις συγκεκριμένες εργολαβίες που οδήγησαν στην έκπτωση της Αττικάτ και την αντικατάστασή της πριν ένα χρόνο από τις κοινοπραξίες Ακτωρ-Τέρνα και Μοχλό ήταν σε γνώση και των προηγούμενων κυβερνήσεων μαζί και με άλλα έργα που ελέγχονταν επίσης για αρνητικούς λογαριασμούς.

Τι απέγινε η λίστα αυτή κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα παρά τις κορώνες πρώην υπουργών ότι ελέγχονταν αυστηρά οι εργολάβοι για να αποδοθούν ευθύνες. Τρία χρόνια μετά είμαστε περίπου στα ίδια, με την διαφορά ότι ο χρόνος κυλάει υπέρ των παχυλών αποζημιώσεων.

newmoney