Η αναθεώρηση του ΕΣΠΑ, με θυσία ακόμη και κρίσιμων έργων για την χώρα, θα αποτελέσει το κλειδί για την επανεκκίνηση των αυτοκινητοδρόμων, προκειμένου να καλυφθεί χρηματοδοτικό κενό ύψους άνω των 2 δισ. ευρώ για να προχωρήσουν οι τέσσερις παγωμένες συμβάσεις παραχώρησης. Έργα που μπορούν να μεταφερθούν ως γέφυρες στο νέο ΕΣΠΑ αλλά...
και άλλα με χαμηλές απορροφήσεις θα πρέπει να απενταχθούν προκειμένου να εξευρεθούν οι απαιτούμενοι πόροι για να χρηματοδοτηθούν οι οδικοί άξονες.
Το ταξίδι στις Βρυξέλλες του υπουργού Μεταφορών κ. Μιχάλη Χρυσοχοίδη τις προηγούμενες μέρες για συνομιλίες με τις αρμόδιες υπηρεσίες της Κομισιόν από τις οποίες εξαρτάται η τύχη του προγράμματος, φέρνει στην επιφάνεια τις μεγάλες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα έργα.
Παρά την βούληση όλων να προχωρήσουν, η πολυπλοκότητα στην αναθεώρηση των συμβάσεων, αλλά και τα κενά χρηματοδότησης αποδεικνύουν ότι θα χρειαστεί πρόσθετος χρόνος -άγνωστο πόσος- για να δοθούν οι τελικές εγκρίσεις που θα ανάψουν το "πράσινο φως".
Σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι τα τέλη της εβδομάδας το υπουργείο Ανάπτυξης θα πρέπει να έχει καταρτίσει την λίστα με τα μεγάλα έργα που θα χρηματοδοτηθούν από το ΕΣΠΑ μετά τις απεντάξεις και εν συνεχεία θα πρέπει να σταλεί στην ΕΕ η αναθεωρημένη λίστα με το νέο ΕΣΠΑ ώστε οι υπηρεσίες της Κομισιόν να την αξιολογήσουν και να λάβουν τις τελικές αποφάσεις.
Το μοντέλο χρηματοδότησης των έργων επιβεβαιώνουν και οι δηλώσεις του Επιτρόπου Περιφερειακής Ανάπτυξης Γιοχάνες Χαν. “Υπάρχουν διαθέσιμα κονδύλια τα οποία όμως πρέπει να ανακατανεμηθούν και να δεσμευθούν αναλόγως, π.χ μέσω μεταφοράς κονδυλίων μεταξύ επιχειρησιακών προγραμμάτων.
Θα μπορούσα να προχωρήσω σε έγκριση των αποφάσεων όσον αφορά στα σημαντικότερα έργα, υπό την προϋπόθεση ότι τα απαιτούμενα κονδύλια διασφαλίζονται μέσω της διαδικασίας του επαναπρογραμματισμού”.
Όμως ακόμη και στην περίπτωση που οι πόροι βρεθούν, απαραίτητη προϋπόθεση για να υλοποιηθούν εν συνέχεια τα έργα είναι να ολοκληρωθούν πριν από το τέλος του 2015, γεγονός που δημιουργεί πιεστικές συνθήκες.
Από την πλευρά τους, οι ελληνικές αρχές θα πρέπει να διασφαλίσουν εγκρίσεις από τρεις διευθύνσεις των Βρυξελλών (Ανταγωνισμού, Εσωτερικής Αγοράς και Περιφερειακής Πολιτικής) και συγχρόνως να πείσουν ότι δεν συντρέχουν θέματα παράνομων ενισχύσεων για τα οποία υπάρχει σχετική διερεύνηση από την πλευρά της Κομισιόν.
Μολονότι στην ΕΕ υπάρχουν από την περασμένη Άνοιξη καταγγελίες σχετικά με τους αυτοκινητοδρόμους, τις αποζημιώσεις των εργολάβων για να τρέξουν τα έργα αλλά και την είσπραξη των διοδίων, στο υπουργείο Μεταφορών μιλούν για συνηθισμένους ελέγχους που συνδέονται με την ορθή η μη χρηματοδότηση των έργων από το ΕΣΠΑ από τη στιγμή που έχουν ιδιωτικό χαρακτήρα καθώς παραχωρούνται σε ιδιώτες με μακροχρόνιες συμβάσεις.
Συνεργάτες του κ. Χρυσοχοίδη κρατούν συγκρατημένη αισιοδοξία για την πορεία της επανεκκίνησης, αφήνοντας να εννοηθεί ότι θα απαιτηθεί επιπλέον χρόνος για να μπει το νερό στο αυλάκι.
Επισημαίνουν μάλιστα ότι στόχος είναι τα έργα να πάνε πακέτο στη βουλή και όχι αποσπασματικά, ώστε να επιταχυνθούν οι διαδικασίες για τα πιο ώριμα που είναι η Ολυμπία Οδός και ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου.
Στις υποχρεώσεις της χώρας μας είναι η έγκριση των συμβάσεων παραχώρησης από το Ελεγκτικό Συνέδριο που σύμφωνα με πληροφορίες έχουν σταλεί από την προηγούμενη Παρασκευή όλες οι φάκελλοι και εν συνεχεία να εγκριθούν από την ελληνική βουλή.
Στο υπουργείο υποδομών υποστηρίζουν ότι στο μεταξύ μπορεί η Ελλάδα να πάρει προσωρινό πράσινο φως από τις Βρυξέλλες ώστε να τρέξουν γρηγορότερα κάποιες διαδικασίες. Τα τελικά κείμενα θα διαβιβαστούν στον Πρόεδρο της ΕΕ, κ. Ζοζέλ Εμμανουέλ Μπαρόζο, προκειμένου εν συνεχεία να περάσουν από το Κολέγιο των Επιτρόπων που είναι το τελευταίο στάδιο των εγκρίσεων.
newmoney