ΚΡΑΤΟΣ ΕΧΟΥΜΕ ΡΕ ΓΑΜΩΤΟ Ή ΟΧΙ ;;;
Καρτέλ και ολιγοπώλια στην αγορά των υγρών καυσίμων κρατούν τις
τιμές της βενζίνης στα ύψη αναφέρει έρευνα της Τράπεζας της Ελλάδος
κατά την περίοδο Ιανουαρίου 2005 - Ιουλίου 2012.
"Η ανάλυση δείχνει ότι η προσαρμογή των εγχώριων λιανικών τιμών της
βενζίνης είναι ασύμμετρη. Το εύρημα αυτό πιθανώς καταδεικνύει την
επιχειρηματική στρατηγική που ακολουθούν οι πωλητές της βενζίνης, με
στόχο να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους τους: Καθυστερούν να μειώσουν τις
λιανικές τιμές της βενζίνης όταν η διεθνής τιμή του πετρελαίου πέφτει,
ενώ αντίθετα σπεύδουν να τις αυξήσουν όταν αυτή ανεβαίνει".
"Συνάγεται έτσι ότι η προσφορά της βενζίνης ενδεχομένως χαρακτηρίζεται από συμπράξεις οι οποίες ευνοούνται από έλλειψη ανταγωνιστικών συνθηκών στη δομή της ελληνικής αγοράς καυσίμων".
Η μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδος, επισημαίνει ότι ο αριθμός των πρατηρίων στη χώρα μας είναι μεγάλος. Ένα βενζινάδικο αντιστοιχεί σε 1.400 κατοίκους όταν στην ΕΕ η αντίστοιχη αναλογία είναι ένα προς 3.800 κατοίκους.
Στον κλάδο της διύλισης η ΤτΕ τονίζει ότι «υπάρχουν συνθήκες δυοπωλίου, με δύο διυλιστήρια, τα ΕΛΠΕ και τη ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ, με σημαντικά εμπόδια εισόδου νέων επιχειρήσεων λόγω του υψηλού μη ανακτήσιμου κόστους».
Ακόμη, σημαντικό είναι το γεγονός της μεγάλης επιβάρυνσης από την επιβολή των φόρων: "Ο ΦΠΑ επιβάλλεται στην τιμή του πετρελαίου, προσαυξημένη από τους ειδικούς φόρους έτσι επιβαρύνει διπλά τον καταναλωτή".
Οι ερευνητές σημειώνουν πως στην αγορά χονδρικής δραστηριοποιούνται περίπου 20 εταιρείες εμπορίας, αν και οι τέσσερις μεγαλύτερες κατέχουν μερίδιο πάνω από 50%.
"Δεν υπάρχουν σαφή εμπόδια εισόδου νέων εταιρειών, οι περιορισμοί πηγάζουν από τους κανόνες τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας", υπογραμμίζει η ΤτΕ. Επιπλέον, επισημαίνει ότι "η αγορά που διαμορφώνει το κόστος μεταφοράς δεν είναι πλήρως ανταγωνιστική".
"Συνάγεται έτσι ότι η προσφορά της βενζίνης ενδεχομένως χαρακτηρίζεται από συμπράξεις οι οποίες ευνοούνται από έλλειψη ανταγωνιστικών συνθηκών στη δομή της ελληνικής αγοράς καυσίμων".
Η μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδος, επισημαίνει ότι ο αριθμός των πρατηρίων στη χώρα μας είναι μεγάλος. Ένα βενζινάδικο αντιστοιχεί σε 1.400 κατοίκους όταν στην ΕΕ η αντίστοιχη αναλογία είναι ένα προς 3.800 κατοίκους.
Στον κλάδο της διύλισης η ΤτΕ τονίζει ότι «υπάρχουν συνθήκες δυοπωλίου, με δύο διυλιστήρια, τα ΕΛΠΕ και τη ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ, με σημαντικά εμπόδια εισόδου νέων επιχειρήσεων λόγω του υψηλού μη ανακτήσιμου κόστους».
Ακόμη, σημαντικό είναι το γεγονός της μεγάλης επιβάρυνσης από την επιβολή των φόρων: "Ο ΦΠΑ επιβάλλεται στην τιμή του πετρελαίου, προσαυξημένη από τους ειδικούς φόρους έτσι επιβαρύνει διπλά τον καταναλωτή".
Οι ερευνητές σημειώνουν πως στην αγορά χονδρικής δραστηριοποιούνται περίπου 20 εταιρείες εμπορίας, αν και οι τέσσερις μεγαλύτερες κατέχουν μερίδιο πάνω από 50%.
"Δεν υπάρχουν σαφή εμπόδια εισόδου νέων εταιρειών, οι περιορισμοί πηγάζουν από τους κανόνες τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας", υπογραμμίζει η ΤτΕ. Επιπλέον, επισημαίνει ότι "η αγορά που διαμορφώνει το κόστος μεταφοράς δεν είναι πλήρως ανταγωνιστική".