Μετά τις ραγδαίες εξελίξεις στην υπόθεση της λίστας Λαγκαρντ και την
εμπλοκή του πρώην υπουργού Γ.Παπακωνσταντίνου, στο επίκεντρο έρχεται για
άλλη μια φορά το ζήτημα της παραγραφής των αξιόποινων πράξεων.
Ο νόμος προβλέπει ότι... δεν μπορεί να κινηθεί ποινική δίωξη κατά υπουργού -λόγω παραγραφής- όταν έχουν συμπληρωθεί δύο κοινοβουλευτικές σύνοδοι από τον χρόνο τέλεσης της αξιόποινης πράξης....
Σύμφωνα με την εφημερίδα Τα Νέα Σαββατοκύριακο, με δεδομένο ότι η επίμαχη λίστα παραλήφθηκε από τον πρώην υπουργό Οικονομικών Γιώργο Παπακωνσταντίνου τον Μάρτιο του 2010, ανακύπτει το ερώτημα αν η βραχεία Βουλή, που σχηματίστηκε μεταξύ των δύο πρόσφατων εκλογικών αναμετρήσεων (Μάιος - Ιούνιος 2012) και λειτούργησε μόλις για μία ημέρα, λογίζεται ως κοινοβουλευτική σύνοδος και προσμετράται για τον χρόνο της παραγραφής.
Επιπλέον, ήδη έχουν αρχίσει να ακούγονται και οι πρώτοι ψίθυροι για το πώς μπορεί να στοιχειοθετηθούν ενδεχόμενα αδικήματα όπως υπεξαίρεση ή νόθευση εγγράφου, όταν το πρωτότυπο, δηλαδή το πρώτο CD, έχει πλέον χαθεί.
Σύμφωνα με την εφημερίδα, οι διαδικασίες θα γίνουν με βάση τις πρόσφατες (2011) αλλαγές που έγιναν στον νόμο 3126/2003 για την ποινική ευθύνη υπουργών. Σημειώνουμε ότι ο νέος νόμος (3961/2001) προβλέπει μεταξύ άλλων ότι:
- Η πρόταση για την άσκηση της ποινικής δίωξης υποβάλλεται τουλάχιστον από 30 βουλευτές, με συγκεκριμένη αναφορά στα στοιχεία της αξιόποινης πράξης και μνεία των διατάξεων που παραβιάστηκαν, διαφορετικά είναι απαράδεκτη.
- Η Βουλή, αφού υποβληθεί το προαναφερόμενο αίτημα στο προεδρείο, με απόφαση που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών, μπορεί να αναθέτει σε τριμελές γνωμοδοτικό συμβούλιο από δικαστικούς τον νομικό έλεγχο των στοιχείων της κατηγορίας και την αξιολόγηση της ουσιαστικής βασιμότητας αυτών.
- Το δικαστικό συμβούλιο, μετά τον νομικό έλεγχο των στοιχείων της κατηγορίας και την αξιολόγηση της ουσιαστικής βασιμότητας αυτών, γνωμοδοτεί αν συντρέχει περίπτωση για διερεύνηση της ποινικής ευθύνης υπουργού από ειδική κοινοβουλευτική επιτροπή.
- Η Βουλή, με απόφαση που λαμβάνεται με απόλυτη πλειοψηφία, συγκροτεί, σύμφωνα με τον κανονισμό της, ειδική επιτροπή για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης.
Σε περίπτωση πάντως που ο Αρειος Πάγος αποφασίσει ότι τα αδικήματα που φέρεται ότι τέλεσε οποιοσδήποτε πρώην υπουργός κατά την άσκηση των καθηκόντων του έχουν πλέον παραγραφεί, τότε κλείνουν οι λογαριασμοί του ελεγχόμενου πολιτικού προσώπου με τη Δικαιοσύνη.
Εκτός αν από τα στοιχεία της δικογραφίας προκύπτει τέλεση άλλου αδικήματος, που οι δικαστικές Αρχές θεωρήσουν ότι είναι διαρκές και άρα απαράγραπτο, οπότε η σκυτάλη περνάει στην τακτική Δικαιοσύνη. Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η υπόθεση του πρώην υπουργού Εθνικής Αμυνας Ακη Τσοχατζόπουλου, ο οποίος παραμένει στη φυλακή για ξέπλυμα μαύρου χρήματος.
in.gr
Ο νόμος προβλέπει ότι... δεν μπορεί να κινηθεί ποινική δίωξη κατά υπουργού -λόγω παραγραφής- όταν έχουν συμπληρωθεί δύο κοινοβουλευτικές σύνοδοι από τον χρόνο τέλεσης της αξιόποινης πράξης....
Σύμφωνα με την εφημερίδα Τα Νέα Σαββατοκύριακο, με δεδομένο ότι η επίμαχη λίστα παραλήφθηκε από τον πρώην υπουργό Οικονομικών Γιώργο Παπακωνσταντίνου τον Μάρτιο του 2010, ανακύπτει το ερώτημα αν η βραχεία Βουλή, που σχηματίστηκε μεταξύ των δύο πρόσφατων εκλογικών αναμετρήσεων (Μάιος - Ιούνιος 2012) και λειτούργησε μόλις για μία ημέρα, λογίζεται ως κοινοβουλευτική σύνοδος και προσμετράται για τον χρόνο της παραγραφής.
Επιπλέον, ήδη έχουν αρχίσει να ακούγονται και οι πρώτοι ψίθυροι για το πώς μπορεί να στοιχειοθετηθούν ενδεχόμενα αδικήματα όπως υπεξαίρεση ή νόθευση εγγράφου, όταν το πρωτότυπο, δηλαδή το πρώτο CD, έχει πλέον χαθεί.
Σύμφωνα με την εφημερίδα, οι διαδικασίες θα γίνουν με βάση τις πρόσφατες (2011) αλλαγές που έγιναν στον νόμο 3126/2003 για την ποινική ευθύνη υπουργών. Σημειώνουμε ότι ο νέος νόμος (3961/2001) προβλέπει μεταξύ άλλων ότι:
- Η πρόταση για την άσκηση της ποινικής δίωξης υποβάλλεται τουλάχιστον από 30 βουλευτές, με συγκεκριμένη αναφορά στα στοιχεία της αξιόποινης πράξης και μνεία των διατάξεων που παραβιάστηκαν, διαφορετικά είναι απαράδεκτη.
- Η Βουλή, αφού υποβληθεί το προαναφερόμενο αίτημα στο προεδρείο, με απόφαση που λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών, μπορεί να αναθέτει σε τριμελές γνωμοδοτικό συμβούλιο από δικαστικούς τον νομικό έλεγχο των στοιχείων της κατηγορίας και την αξιολόγηση της ουσιαστικής βασιμότητας αυτών.
- Το δικαστικό συμβούλιο, μετά τον νομικό έλεγχο των στοιχείων της κατηγορίας και την αξιολόγηση της ουσιαστικής βασιμότητας αυτών, γνωμοδοτεί αν συντρέχει περίπτωση για διερεύνηση της ποινικής ευθύνης υπουργού από ειδική κοινοβουλευτική επιτροπή.
- Η Βουλή, με απόφαση που λαμβάνεται με απόλυτη πλειοψηφία, συγκροτεί, σύμφωνα με τον κανονισμό της, ειδική επιτροπή για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης.
Σε περίπτωση πάντως που ο Αρειος Πάγος αποφασίσει ότι τα αδικήματα που φέρεται ότι τέλεσε οποιοσδήποτε πρώην υπουργός κατά την άσκηση των καθηκόντων του έχουν πλέον παραγραφεί, τότε κλείνουν οι λογαριασμοί του ελεγχόμενου πολιτικού προσώπου με τη Δικαιοσύνη.
Εκτός αν από τα στοιχεία της δικογραφίας προκύπτει τέλεση άλλου αδικήματος, που οι δικαστικές Αρχές θεωρήσουν ότι είναι διαρκές και άρα απαράγραπτο, οπότε η σκυτάλη περνάει στην τακτική Δικαιοσύνη. Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η υπόθεση του πρώην υπουργού Εθνικής Αμυνας Ακη Τσοχατζόπουλου, ο οποίος παραμένει στη φυλακή για ξέπλυμα μαύρου χρήματος.
in.gr