Αύξηση στις περιπτώσεις κακοδιοίκησης διαπιστώνει η Συνήγορος του Πολίτη
Αύξηση στις περιπτώσεις κακοδιοίκησης κατά 8,5% και των αρνητικών συμπεριφορών των λειτουργών της δημόσιας διοίκησης προς τους πολίτες, διαπιστώνει η Συνήγορος του Πολίτη, Καλλιόπη Σπανού, στην ετήσια έκθεσή της, που παρέδωσε σήμερα στον πρόεδρο της Βουλής Φίλιππο Πετσάλνικο.
«Η έκθεση του 2011 είναι η αντανάκλαση της κρίσης σε όλες τις όψεις της, αλλά και στη διαχείριση της. Στην κορυφή της λίστας των προβλημάτων είναι τα φορολογικά ζητήματα και...
τα θέματα κοινωνικής πολιτικής, ενώ αυξήθηκαν οι περιπτώσεις κακοδιοίκησης κατά 8,5%. Γενικότερα, αυτό που προκύπτει, είναι η ρήξη στις σχέσεις κράτους και κοινωνίας» δήλωσε, μετά την επίδοση της έκθεσης, η Συνήγορος του Πολίτη.
Από πλευράς του, ο Φίλιππος Πετσάλνικος χαρακτήρισε «καθοριστικό» τον ρόλο του Συνηγόρου του Πολίτη στη σημερινή συγκυρία, ως «προστάτη και αρωγού των πολιτών, που συχνά ταλαιπωρούνται από την δημόσια διοίκηση στη χώρα μας, παρά τις νομοθετικές βελτιώσεις που έχουν συντελεστεί όλο το προηγούμενο διάστημα».
«Είναι καθοριστικός ο ρόλος του Συνηγόρου του Πολίτη, γιατί οι πολίτες χρειάζονται πάνω από όλα τη χρηστή διοίκηση. Οι πολίτες αξιώνουν να αντιμετωπίζονται με δικαιοσύνη και να εξυπηρετούνται, τόσο από την κεντρική διοίκηση, όσο και την τοπική αυτοδιοίκηση» κατέληξε ο πρόεδρος της Βουλής.
Από την έκθεση προκύπτει ότι κατά τη διάρκεια του 2011 ο Συνήγορος του Πολίτη δέχθηκε 10.706 νέες αναφορές, ενώ εκατοντάδες εξ αυτών προέρχονται από ομάδες πολιτών - είναι δηλαδή «συλλογικές αναφορές».
Η γεωγραφική κατανομή των υποθέσεων δείχνει ότι ο μεγαλύτερος αριθμός προέρχεται από κατοίκους της Περιφέρειας Αττικής και ακολουθεί η νησιωτική χώρα.
Το 2011 ο Συνήγορος εξυπηρέτησε περισσότερους από 8.500 πολίτες που επισκέφτηκαν το γραφείο υποδοχής κοινού στην Αθήνα αναζητώντας βοήθεια, ενώ από το τηλεφωνικό κέντρο εξυπηρέτησε πάνω από 33.000 άτομα που χρειάστηκαν συμβουλές.
Από την εξέταση και τη διερεύνηση του συνόλου των αναφορών προέκυψε ότι ο Συνήγορος είχε αρμοδιότητα για 5806 υποθέσεις από τις οποίες το 61,6% ήταν βάσιμες, το 29,9% ήταν αβάσιμες και για το 8,5% διακόπηκε, για διαφόρους λόγους, η έρευνα.
Οι βάσιμες αναφορές είχαν κατά μεγάλο ποσοστό θετική έκβαση.
Αναλυτικότερα:
• Επιλύθηκαν με τη διαμεσολάβηση του Συνηγόρου -δηλαδή αποκαταστάθηκε το πρόβλημα που αντιμετώπιζε ο πολίτης- σε ποσοστό 71,5%.
• Το 8,2% των υποθέσεων επιλύθηκε χωρίς ενέργειες του Συνηγόρου, από την ίδια την υπηρεσία ή ύστερα από παρέμβαση άλλου φορέα.
• Στο 12,1% των βάσιμων αναφορών η επίλυση στάθηκε αδύνατη για λόγους που οφείλονται σε κενά της νομοθεσίας ή σε οργανωτικές αδυναμίες και δυσλειτουργίες της δημόσιας διοίκησης, είτε πάγιες είτε συνδεδεμένες με τα προβλήματα που επιφέρει η τρέχουσα συγκυρία.
• Δεν επιλύθηκε, παρά τη διαμεσολάβηση, το πρόβλημα που έθετε το 8,2% των βάσιμων αναφορών. Στις περιπτώσεις αυτές δεν έγιναν αποδεκτές οι προτάσεις του Συνηγόρου.
Περίπου το ένα τέταρτο των προβλημάτων κακοδιοίκησης το 2011 εντοπίστηκε στα ασφαλιστικά ταμεία και σε νομικά πρόσωπα τα οποία εποπτεύει το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.
Η καθημερινότητα του πολίτη
Για την επιβολή του έκτακτου ειδικού τέλους ακινήτων μέσω της ΔΕΗ, η ανεξάρτητη αρχή σημειώνει ότι δέχθηκε πολλές καταγγελίες και διαπίστωσε πολλά προβλήματα, τα οποία οφείλονται στην έλλειψη σχεδιασμού και της διαδικασίας υπολογισμού και είσπραξής του. Προέβη δε σε συγκεκριμένες προτάσεις, υπογραμμίζοντας ότι η διακοπή του ηλεκτρικού ρεύματος συνιστά στέρηση βασικών βιοτικών αγαθών και, σε κάθε περίπτωση, αποτελεί ένα υπέρμετρα επαχθές μέτρο, ιδίως για ορισμένες ομάδες πολιτών που χρήζουν ιδιαίτερης προστασίας.
Επίσης, στον τομέα της κοινωνικής πολιτικής διαπίστωσε ότι οι κρατικές παρεμβάσεις συρρικνώνονται ή αποκλείονται, λόγω έλλειψης πόρων και της πρωτοφανούς λιτότητας, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι ασθενής που μεταφέρθηκε με το ΕΚΑΒ σε δημόσιο νοσοκομείο της Αθήνας, παρέμεινε επί δεκαήμερο σε κοινό θάλαμο, όπου απεβίωσε, χωρίς να μεταφερθεί σε κλίνη ΜΕΘ του ίδιου νοσοκομείου.
Σημαντικός ήταν και ο αριθμός αναφορών που καταδεικνύει διαχρονικά προβλήματα στις υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας, όπως η κακή ποιότητα του κανονιστικού πλαισίου που διέπει το εκπαιδευτικό σύστημα, αλλά και η συχνότητα -ίσως και η προχειρότητα- με την οποία μεταβάλλονται οι ουσιαστικές προϋποθέσεις και οι διαδικασίες αναγνώρισης τυπικών προσόντων, διορισμού και πρόσληψης των εκπαιδευτικών.
Τα προβλήματα του σωφρονιστικού συστήματος εξακολούθησαν να υφίστανται αμείωτα και κατά το έτος 2011: υπερπληθυσμός, δυσμενείς συνθήκες διαβίωσης και ανεπαρκείς παροχές υγείας. Μάλιστα, σε συνθήκες σοβαρής οικονομικής κρίσης, ενισχύεται ο προβληματισμός για την προστασία των δικαιωμάτων του ανθρώπου υπό συνθήκες εγκλεισμού.
Για το μεταναστευτικό ζήτημα, η αρχή εκτιμά ότι έχει μεγάλη επίπτωση στο στοιχείο της ασφάλειας και της κοινωνικής συνοχής, ενώ για τον «Καλλικράτη» αναφέρει ότι, μετά από διερεύνηση καταγγελιών πολιτών, εντόπισε σημαντικό αριθμό προβλημάτων στην οργάνωση και τη λειτουργία της διοίκησης, τα οποία σχετίζονται άμεσα και έμμεσα με τη νέα κατάσταση που δημιουργεί η μεταρρύθμιση αυτή.
Πληγή που δεν λέει να κλείσει παραμένει η τακτική των εγκυκλίων έναντι των νόμων. Από τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας του ο Συνήγορος έχει καταγράψει ποικίλες μεθόδους με τις οποίες η διοίκηση παραλλάσσει ή εξουδετερώνει συστηματικά τις επιλογές του νομοθέτη. Το συνηθέστερο μέσο για τέτοιες πρακτικές αποτελεί η εγκύκλιος. Ενώ εμφανίζεται να διευκρινίζει ή να ερμηνεύει νομοθετικές διατάξεις, στην ουσία συχνά τις ανατρέπει αμέσως ή εμμέσως.
Τέλος, σημειώνεται ότι η κρίση πλήττει περισσότερο την ισότητα των φύλων στα εργασιακά, με αυθαίρετες απολύσεις -υπάρχει ακόμη και παράδειγμα απόλυσης εγκύου, που ήταν «ενοικιαζόμενη» υπάλληλος-, ενώ παραμένουν τα προβλήματα αντιμετώπισης της βίας μεταξύ ανηλίκων, περιβαλλοντικών προβλημάτων, επιχειρηματικότητας κλπ.
Δείτε ολόκληρη την έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη
Αύξηση στις περιπτώσεις κακοδιοίκησης κατά 8,5% και των αρνητικών συμπεριφορών των λειτουργών της δημόσιας διοίκησης προς τους πολίτες, διαπιστώνει η Συνήγορος του Πολίτη, Καλλιόπη Σπανού, στην ετήσια έκθεσή της, που παρέδωσε σήμερα στον πρόεδρο της Βουλής Φίλιππο Πετσάλνικο.
«Η έκθεση του 2011 είναι η αντανάκλαση της κρίσης σε όλες τις όψεις της, αλλά και στη διαχείριση της. Στην κορυφή της λίστας των προβλημάτων είναι τα φορολογικά ζητήματα και...
τα θέματα κοινωνικής πολιτικής, ενώ αυξήθηκαν οι περιπτώσεις κακοδιοίκησης κατά 8,5%. Γενικότερα, αυτό που προκύπτει, είναι η ρήξη στις σχέσεις κράτους και κοινωνίας» δήλωσε, μετά την επίδοση της έκθεσης, η Συνήγορος του Πολίτη.
Από πλευράς του, ο Φίλιππος Πετσάλνικος χαρακτήρισε «καθοριστικό» τον ρόλο του Συνηγόρου του Πολίτη στη σημερινή συγκυρία, ως «προστάτη και αρωγού των πολιτών, που συχνά ταλαιπωρούνται από την δημόσια διοίκηση στη χώρα μας, παρά τις νομοθετικές βελτιώσεις που έχουν συντελεστεί όλο το προηγούμενο διάστημα».
«Είναι καθοριστικός ο ρόλος του Συνηγόρου του Πολίτη, γιατί οι πολίτες χρειάζονται πάνω από όλα τη χρηστή διοίκηση. Οι πολίτες αξιώνουν να αντιμετωπίζονται με δικαιοσύνη και να εξυπηρετούνται, τόσο από την κεντρική διοίκηση, όσο και την τοπική αυτοδιοίκηση» κατέληξε ο πρόεδρος της Βουλής.
Από την έκθεση προκύπτει ότι κατά τη διάρκεια του 2011 ο Συνήγορος του Πολίτη δέχθηκε 10.706 νέες αναφορές, ενώ εκατοντάδες εξ αυτών προέρχονται από ομάδες πολιτών - είναι δηλαδή «συλλογικές αναφορές».
Η γεωγραφική κατανομή των υποθέσεων δείχνει ότι ο μεγαλύτερος αριθμός προέρχεται από κατοίκους της Περιφέρειας Αττικής και ακολουθεί η νησιωτική χώρα.
Το 2011 ο Συνήγορος εξυπηρέτησε περισσότερους από 8.500 πολίτες που επισκέφτηκαν το γραφείο υποδοχής κοινού στην Αθήνα αναζητώντας βοήθεια, ενώ από το τηλεφωνικό κέντρο εξυπηρέτησε πάνω από 33.000 άτομα που χρειάστηκαν συμβουλές.
Από την εξέταση και τη διερεύνηση του συνόλου των αναφορών προέκυψε ότι ο Συνήγορος είχε αρμοδιότητα για 5806 υποθέσεις από τις οποίες το 61,6% ήταν βάσιμες, το 29,9% ήταν αβάσιμες και για το 8,5% διακόπηκε, για διαφόρους λόγους, η έρευνα.
Οι βάσιμες αναφορές είχαν κατά μεγάλο ποσοστό θετική έκβαση.
Αναλυτικότερα:
• Επιλύθηκαν με τη διαμεσολάβηση του Συνηγόρου -δηλαδή αποκαταστάθηκε το πρόβλημα που αντιμετώπιζε ο πολίτης- σε ποσοστό 71,5%.
• Το 8,2% των υποθέσεων επιλύθηκε χωρίς ενέργειες του Συνηγόρου, από την ίδια την υπηρεσία ή ύστερα από παρέμβαση άλλου φορέα.
• Στο 12,1% των βάσιμων αναφορών η επίλυση στάθηκε αδύνατη για λόγους που οφείλονται σε κενά της νομοθεσίας ή σε οργανωτικές αδυναμίες και δυσλειτουργίες της δημόσιας διοίκησης, είτε πάγιες είτε συνδεδεμένες με τα προβλήματα που επιφέρει η τρέχουσα συγκυρία.
• Δεν επιλύθηκε, παρά τη διαμεσολάβηση, το πρόβλημα που έθετε το 8,2% των βάσιμων αναφορών. Στις περιπτώσεις αυτές δεν έγιναν αποδεκτές οι προτάσεις του Συνηγόρου.
Περίπου το ένα τέταρτο των προβλημάτων κακοδιοίκησης το 2011 εντοπίστηκε στα ασφαλιστικά ταμεία και σε νομικά πρόσωπα τα οποία εποπτεύει το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.
Η καθημερινότητα του πολίτη
Για την επιβολή του έκτακτου ειδικού τέλους ακινήτων μέσω της ΔΕΗ, η ανεξάρτητη αρχή σημειώνει ότι δέχθηκε πολλές καταγγελίες και διαπίστωσε πολλά προβλήματα, τα οποία οφείλονται στην έλλειψη σχεδιασμού και της διαδικασίας υπολογισμού και είσπραξής του. Προέβη δε σε συγκεκριμένες προτάσεις, υπογραμμίζοντας ότι η διακοπή του ηλεκτρικού ρεύματος συνιστά στέρηση βασικών βιοτικών αγαθών και, σε κάθε περίπτωση, αποτελεί ένα υπέρμετρα επαχθές μέτρο, ιδίως για ορισμένες ομάδες πολιτών που χρήζουν ιδιαίτερης προστασίας.
Επίσης, στον τομέα της κοινωνικής πολιτικής διαπίστωσε ότι οι κρατικές παρεμβάσεις συρρικνώνονται ή αποκλείονται, λόγω έλλειψης πόρων και της πρωτοφανούς λιτότητας, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι ασθενής που μεταφέρθηκε με το ΕΚΑΒ σε δημόσιο νοσοκομείο της Αθήνας, παρέμεινε επί δεκαήμερο σε κοινό θάλαμο, όπου απεβίωσε, χωρίς να μεταφερθεί σε κλίνη ΜΕΘ του ίδιου νοσοκομείου.
Σημαντικός ήταν και ο αριθμός αναφορών που καταδεικνύει διαχρονικά προβλήματα στις υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας, όπως η κακή ποιότητα του κανονιστικού πλαισίου που διέπει το εκπαιδευτικό σύστημα, αλλά και η συχνότητα -ίσως και η προχειρότητα- με την οποία μεταβάλλονται οι ουσιαστικές προϋποθέσεις και οι διαδικασίες αναγνώρισης τυπικών προσόντων, διορισμού και πρόσληψης των εκπαιδευτικών.
Τα προβλήματα του σωφρονιστικού συστήματος εξακολούθησαν να υφίστανται αμείωτα και κατά το έτος 2011: υπερπληθυσμός, δυσμενείς συνθήκες διαβίωσης και ανεπαρκείς παροχές υγείας. Μάλιστα, σε συνθήκες σοβαρής οικονομικής κρίσης, ενισχύεται ο προβληματισμός για την προστασία των δικαιωμάτων του ανθρώπου υπό συνθήκες εγκλεισμού.
Για το μεταναστευτικό ζήτημα, η αρχή εκτιμά ότι έχει μεγάλη επίπτωση στο στοιχείο της ασφάλειας και της κοινωνικής συνοχής, ενώ για τον «Καλλικράτη» αναφέρει ότι, μετά από διερεύνηση καταγγελιών πολιτών, εντόπισε σημαντικό αριθμό προβλημάτων στην οργάνωση και τη λειτουργία της διοίκησης, τα οποία σχετίζονται άμεσα και έμμεσα με τη νέα κατάσταση που δημιουργεί η μεταρρύθμιση αυτή.
Πληγή που δεν λέει να κλείσει παραμένει η τακτική των εγκυκλίων έναντι των νόμων. Από τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας του ο Συνήγορος έχει καταγράψει ποικίλες μεθόδους με τις οποίες η διοίκηση παραλλάσσει ή εξουδετερώνει συστηματικά τις επιλογές του νομοθέτη. Το συνηθέστερο μέσο για τέτοιες πρακτικές αποτελεί η εγκύκλιος. Ενώ εμφανίζεται να διευκρινίζει ή να ερμηνεύει νομοθετικές διατάξεις, στην ουσία συχνά τις ανατρέπει αμέσως ή εμμέσως.
Τέλος, σημειώνεται ότι η κρίση πλήττει περισσότερο την ισότητα των φύλων στα εργασιακά, με αυθαίρετες απολύσεις -υπάρχει ακόμη και παράδειγμα απόλυσης εγκύου, που ήταν «ενοικιαζόμενη» υπάλληλος-, ενώ παραμένουν τα προβλήματα αντιμετώπισης της βίας μεταξύ ανηλίκων, περιβαλλοντικών προβλημάτων, επιχειρηματικότητας κλπ.
Δείτε ολόκληρη την έκθεση του Συνηγόρου του Πολίτη