> Voliotaki: Eίναι όλοι συνένοχοι

Σάββατο 31 Δεκεμβρίου 2011

Eίναι όλοι συνένοχοι



Το «μάρμαρο» των ιερών διασυνδέσεων μεταξύ ισχυρών παραγόντων της οικονομικής ζωής της χώρας, επιφανών πολιτικών, και των πολυπλόκαμων συμφερόντων που θίχτηκαν λόγω δυο ερευνών που βρίσκονται σε εξέλιξη, φαίνεται ότι «πλήρωσαν» οι δυο εισαγγελείς Οικονομικού Εγκλήματος που κατήγγειλαν παρεμβάσεις στο έργο τους. Καλά πληροφορημένες «πηγές» αναφέρουν στη zougla.gr ότι οι δυο υποθέσεις έχουν όνομα και επώνυμο: Κομματικές χρηματοδοτήσεις και λαθρεμπορία καυσίμων. ...

To μήνυμα ελήφθη, οι δυο εισαγγελείς ρίσκαραν με την καριέρα τους αλλά παρέμειναν τελικά στις θέσεις τους, το πολιτικό σύστημα φαίνεται ότι –προς στιγμή- συμμορφώθηκε.  Τα ερωτήματα όμως παραμένουν.
Το ίδιο και τα γραπτά ντοκουμέντα που αποδεικνύουν ότι επιφανείς πρωταγωνιστές της δημόσιας ζωής ήξεραν, αλλά δεν μιλούσαν. Και όταν κάποιοι άλλοι αποφάσισαν να κινήσουν τα νήματα, θορυβήθηκαν. 
Τα καύσιμα  
Το όργιο νοθείας των καυσίμων των ενόπλων δυνάμεων είναι γνωστό από την εποχή της  χούντας (1969) και μπορεί να έχουν διατελέσει υπουργοί Εθνικής Άμυνας 16 διαφορετικοί πολιτικοί αλλά κανένας δεν τόλμησε να βάλει το μαχαίρι στο κόκκαλο. Όλοι γνώριζαν αλλά κανείς δεν τόλμησε να το αγγίξει. Για ευνόητους, ίσως, λόγους…

Οι αποκαλύψεις που έγιναν βασίστηκαν στις δημόσιες καταγγελίες του πρώην αντιπροέδρου της Βουλής, κ. Γιώργου Σούρλα, καθώς και στην ανάλυση δειγμάτων καυσίμων του Στρατού. 

Τα πρώτα στοιχεία ήρθαν στα χέρια του κ. Σούρλα το 2004, όταν και  προχώρησε σε μία σειρά κοινοβουλευτικών παρεμβάσεων,  σε 14 –για την ακρίβεια- ερωτήσεις,  προκειμένου να πληροφορηθεί ποιες είναι οι προδιαγραφές και διαδικασίες προμήθειας καυσίμων των Ενόπλων Δυνάμεων.


Ο πρώτος φάκελος
Τον Ιανουάριο του 2007, καθ’ υπόδειξη του τότε υπουργού Άμυνας, Ευάγγελου Μεϊμαράκη, ο κ. Σούρλας καταθέτει τον πλήρη φάκελο στον τέως εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, κ. Γιώργο Σανιδά αλλά και στον εισαγγελέα του Αναθεωρητικού (στρατιωτικού) Δικαστηρίου, αντιστράτηγο, κ. Δημήτρη Ασδέρη.

Παραδόξως δεν ίδρωσε το αυτί κανενός. Η –σοβαρή- υπόθεση μπήκε στο αρχείο αφού το πόρισμα της έρευνας που διεξήχθη το καλοκαίρι του 2007 απέδωσε την ανίχνευση νοθευμένων καυσίμων στον μη σωστό καθαρισμό δεξαμενών, βυτίων ή αγωγών πετρελαίου.  
Την ίδια περίοδο ο πρώην αντιπρόεδρος της Βουλής ενημέρωσε και τον τότε υπουργό Δημοσίας Τάξης Βύρων Πολύδωρα. Αντίδραση; Καμία…
Ο δεύτερος φάκελος
Μετά τις εκλογές του 2009 και τη νίκη του ΠΑΣΟΚ, ο κ. Σούρλας άρχισε να ενοχλεί και την νέα πολιτική ηγεσία αφού –διαπίστωνε ότι-  το κύκλωμα της νοθείας των καυσίμων «ζούσε και βασίλευε». Ευήκοους πολιτικούς συμπαραστάτες βρήκε ελάχιστους. Ακροατές; Κανένα.  
Ενημέρωσε τον τότε υπουργό Εθνικής Άμυνας, κ. Ευάγγελο Βενιζέλο, για τις σπείρες που συνέχιζαν προκλητικά την δράση τους χωρίς κάποιος ελεγκτικός μηχανισμός να έχει επέμβει. Εις μάτην…
Λίγο καιρό αργότερα, το καλοκαίρι του 2010, και αφού είχε πρώτα συγκεντρώσει νέα στοιχεία, προσέφυγε στον εισαγγελέα του Άρειου Πάγου κ. Ιωάννη Τέντε ο οποίος έδωσε παραγγελία στις αρμόδιες εισαγγελίες και συγκεκριμένα στον αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου κ. Γεώργιο Κολιοκώστα για τη διερεύνηση του θέματος. Κίνηση ορθή κι επιβεβλημένη.
Τα γνώριζε και το ΣΔOΕ
Σύμφωνα με όσα καταγγέλλει ο κ. Σούρλας, ενήμερος για τον πλήρη φάκελο των στοιχείων με το σκάνδαλο της νοθείας των καυσίμων ήταν και ο τότε Ειδικός Γραμματέας του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (Σ.Δ.Ο.Ε) κ. Γιάννης Καπελέρης, χωρίς ωστόσο να προβεί σε κάποια ενέργεια. Ω του θαύματος ο κ. Καπελέρης είναι –πλέον- γενικός γραμματέας του υπουργείου Οικονομικών.

Πρέπει, βέβαια, να θυμήσουμε ότι προ μηνός ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Οικονομικών κ. Καπελέρης κατάθεσε με την ιδιότητα του υπόπτου, σχετικά με την κωλυσιεργία στην επιβολή προστίμων σε εταιρείες οι οποίες αποδεδειγμένα δραστηριοποιούνταν με το λαθρεμπόριο καυσίμων, στον αναπληρωτή Οικονομικό εισαγγελέα κ. Σπύρο Μουζακίτη. Πληροφορίες μάλιστα αναφέρουν ότι το όνομά του μπορεί να φιγουράρει στο κάδρο των διώξεων.  
Αξίζει να σημειωθεί ότι στις 21 Μαρτίου ο κ. Σούρλας με επιστολή του στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής έφερε προ των ευθυνών την κυβέρνηση, τα κόμματα, τις στρατιωτικές, δικαστικές αρχές, προκειμένου να ανοίξει ο «φάκελος» του λαθρεμπορίου- νοθευμένων καυσίμων και να δοθεί τέρμα στην αθλιότητα. Κατάφερε να «ξυπνήσει» κάποιους; Ο χρόνος θα δείξει…
Αναλυτικά το ενημερωτικό σημείωμα του κ. Σούρλα

Γεώργιος Σούρλας                                        Αθήνα, 21 Μαρτίου 2011
πρ. Αντιπρόεδρος Βουλής
πρ. Υπουργός
Προς
Την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας
της Βουλής των Ελλήνων
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

ΓΙΑ ΤΑ ΝΟΘΕΥΜΕΝΑ ΚΑΥΣΙΜΑ ΣΤΙΣ ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΚΑΙ ΤΟ ΛΑΘΡΕΜΠΟΡΙΟ

«Από αναλύσεις δειγμάτων πετρελαίου κίνησης, που προμηθεύονται από τις ένοπλες δυνάμεις οι υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας και του Πυροσβεστικού Σώματος για την κίνηση των οχημάτων τους, προέκυψε ότι το πετρέλαιο βρέθηκε μη κανονικό– νοθευμένο.

Διαπιστώθηκε συγκεκριμένα ότι:

• Περιέχει νερό που ανέρχεται μέχρι και στα 67.000 mg/kg ενώ το ανώτερο επιτρεπτό όριο είναι τα 200 mg/kg.
• Περιέχει θείο μέχρι και 2356 mg/kg όταν το ανώτερο προβλεπόμενο όριο είναι τα 50 mg/kg.
• Είναι νοθευμένο, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην ανάλυση, «με πετρέλαιο λαθραίας εισαγωγής ή πετρέλαιο που έχει υποστεί κατεργασία καταστροφής του χρώματος και του ιχνηθέτη» και τέτοιο πετρέλαιο είναι το ναυτιλιακό.

Από όλα τα δείγματα που περιήλθαν σε γνώση μου διαπιστώθηκε ότι, όπως αναγράφονται στις γνωματεύσεις, «τέτοιο πετρέλαιο κίνησης δεν επιτρέπεται να κυκλοφορεί στη εσωτερική αγορά». Και όμως, συνεχίζει να κυκλοφορεί προκλητικά και απρόσκοπτα και μάλιστα όπως προκύπτει από πρόσφατη χημική ανάλυση (του 2011), με οχταπλάσια περιεκτικότητα σε θείο από το επιτρεπόμενο όριο.

Επιπτώσεις από νοθευμένο πετρέλαιο: Βάση επιστημονικών εκτιμήσεων το πετρέλαιο με υψηλή περιεκτικότητα σε θείο

• Βλάπτει τα δάση, τις λίμνες, τα κτίρια και τα μνημεία.
• Προκαλεί βλάβες στους κινητήρες και στα συστήματα μετεπεξεργασίας των καυσαερίων.
• Προκαλεί αναπνευστικές και καρδιαγγειακές παθήσεις και αυξάνει την θνησιμότητα.

Επιπτώσεις στην οικονομία: Αν ληφθούν υπ’ όψιν, η δράση των κυκλωμάτων επί δεκαετίες, η τιμή του ναυτιλιακού πετρελαίου που είναι το ένα τρίτο εκείνης του κανονικού και οι ποσότητες που είναι τεράστιες (65 εκατομμύρια λίτρα στο ΓΕΣ και 35 στο ΓΕΝ), γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι πρόκειται για τεράστια ποσά.

Όταν περιήλθαν σε γνώση μου τα πρώτα στοιχεία το 2004, προχώρησα σε μία σειρά κοινοβουλευτικών παρεμβάσεων (14 ερωτήσεις) για να πληροφορηθώ τα περί προδιαγραφών και γενικώς την διαδικασία προμήθειας πετρελαίου από τις ένοπλες δυνάμεις.

Από τις απαντήσεις πρόεκυψαν μεταξύ άλλων ότι:

• ΥΠΕΧΩΔΕ: Δεν υπάρχουν ξεχωριστές προδιαγραφές για κρατικά και ιδιωτικά οχήματα.
• Υπουργείο Ανάπτυξης: Υπάρχουν διαφορετικές προδιαγραφές.
• ΥΕΘΑ: Πρόκειται για ειδικές προδιαγραφές για τα καύσιμα των ενόπλων δυνάμεων.
• Η διαδικασία προμήθειας καυσίμων από τις ένοπλες δυνάμεις γίνεται βάση απόφασης που εξέδωσε το Φεβρουάριο του 1969 ο δικτάτορας Γ. Παπαδόπουλος ως υπουργός Άμυνας, ο Ν. Μακαρέζος του συντονισμού και Αλέξανδρος Α. Ανδριτσόπουλος Οικονομικών.

Στη συνέχεια, καθ’ υπόδειξη του Υπουργού Άμυνας τον οποίο ενημέρωσα τον Ιανουάριο του 2007, κατέθεσα σχετικό φάκελο στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου και στη στρατιωτική Δικαιοσύνη.

Δεν δόθηκαν απαντήσεις:

1) Ποια είναι τα αποτελέσματα της δικαστικής διερεύνησης;
2) Αν προέκυψε ότι τα νοθευμένα καύσιμα που χρησιμοποιούν τα οχήματα της αστυνομίας και της πυροσβεστικής δεν προέρχονταν από δεξαμενές των ενόπλων δυνάμεων από πού τα προμηθεύονταν;
3) Σε ποιες ενέργειες προέβησαν οι αρμόδιες υπηρεσίες μετά τη διαπίστωση νοθείας και ποιες κυρώσεις επιβλήθηκαν δεδομένου ότι η νοθεία ήταν γεγονός αναμφισβήτητο;

Πόσο μάλιστα, επειδή πρόκειται για υπόθεση των ενόπλων δυνάμεων που έπρεπε να υπάρχει πλήρης διαλεύκανση της υπόθεσης και να μην πλανώνται σκιές ως προς την διαχείριση των οικονομικών.
Επειδή κατά τρόπο προκλητικό, από νεώτερα στοιχεία προέκυψε ότι συνεχίζεται η νοθεία και παραμένουν αναπάντητα τα παραπάνω ερωτήματα, θεώρησα επιβεβλημένο να προσφύγω και πάλι στον εισαγγελέα του Άρειου Πάγου (στις 7/6/2010) ο οποίος έδωσε παραγγελία στις αρμόδιες εισαγγελίες για τη διερεύνηση του θέματος. Σας επισυνάπτω το φάκελο που κατέθεσα.

Τα νοθευμένα καύσιμα που χρησιμοποιεί η Ελληνική Αστυνομία και η Πυροσβεστική Υπηρεσία που τα προμηθεύονται από τις ένοπλες δυνάμεις, έρχονται να προστεθούν σε μια σειρά άλλων λαθρεμπορικών πράξεων ενεργειακών προϊόντων που έχουν καταγραφεί σε πόρισμα του Υπουργείου Οικονομίας το 1999 και το 2007 που προκλητικά αγνοήθηκαν.

Το πόρισμα αναφέρει ότι η παράνομη διακίνηση των ενεργειακών παραγόντων, όπως έχει διαπιστωθεί από τους μέχρι σήμερα ελέγχους, οφείλεται κυρίως:

• Στη μη παράδοση της παραγγελθείσας ποσότητας καυσίμου λόγω εικονικής εμφάνισης του εφοδιαζόμενου πλοίου.
• Στην παράδοση από τα μεταφορικά μέσα (βυτιοφόρα – σλέπια) μικρότερης ποσότητας από την εμφανιζόμενη ως παραληφθείσα από το εφοδιαζόμενο πλοίο και την διάθεση της υπόλοιπης ποσότητας παράνομα στην εσωτερική κατανάλωση (ελλειμματική παράδοση).
• Στις εικονικές εξαγωγές με διάθεση του καυσίμου στην εσωτερική κατανάλωση και αντικατάστασή του με νερό ή με την αντίστοιχη ποσότητα άλλων παραγώγων πετρελαίου (τολουόλη, βενζόλιο, white spirit)
• Στην παράνομη επαναεισαγωγή καυσίμου στην χώρα.
• Στην χρησιμοποίηση τολουολίου ή βενζολίου, από μη δικαιούχα πρόσωπα ή με ανάμειξή τους για λόγους διαφοράς Ε.Φ.Κ. Στην ανάμειξη των βενζινών super plus με προσθήκη σε αυτές απλής βενζίνης ή άλλων παραγώγων πετρελαίου (white spirit κ.λπ.) με σκοπό οι ενδιαφερόμενοι να κερδίσουν την σημαντική διαφορά τιμής μεταξύ των συγκεκριμένων προϊόντων.Τα κυκλώματα λαθρεμπορίας και νοθείας των καυσίμων ενθαρρύνονται από πράξεις και παραλείψεις πολιτικών, στρατιωτικών, δικαστικών και υπηρεσιακών παραγόντων όπως:

1) Με την απόφαση του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας με αριθμό 1940/4-2003 με την οποία καταργήθηκε το δελτίο παραγγελίας για προμήθεια πλοίων με πετρέλαιο που σημειωτέο είναι αδασμολόγητο πράγμα που σημαίνει όταν διατίθεται στην εσωτερική αγορά οι διακινητές έχουν κέρδος που ανέρχεται στα 245 ευρώ ανά 1000 λίτρα. Με την κατάργηση του δελτίου παραγγελίας δεν υπάρχει δυνατότητα ελέγχου ποιες πραγματικά ποσότητες προμηθεύονται τα πλοία. Αν διατίθενται στις Ένοπλες Δυνάμεις πρόκειται για μείζον θέμα εθνικής ασφάλειας.

2) Οι εταιρείες που διαπιστώθηκε ότι διαθέτουν λαθραία καύσιμα (όπως στην περίπτωση όπου 600 φορτία με 4δις. δραχμές διαφυγόντες φόρους) όχι μόνο δεν προσήχθησαν στα ποινικά δικαστήρια, αλλά το 2004 απαλλάχθηκαν από τα πολλαπλά τέλη με νομοθετική ρύθμιση.
3) Με την εμπλοκή στα κυκλώματα υπαλλήλων των τελωνείων του ΣΔΟΕ και τη «χειραγώγηση» της συνθέσεως των δικαστηρίων, όπως αποκάλυψε ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου κος Σανιδάς όπου μία εφέτης είχε κληρωθεί σε τρεις διαδοχικές δίκες εξ αναβολής των ιδίων διαδίκων.
4) Ακόμη, λαθρέμποροι καυσίμων ενώ τιμωρήθηκαν σε πρώτο βαθμό με βαρύτατες ποινές, στη συνέχεια απαλλάχθηκαν.

5) Το Υπουργείο Οικονομίας το Μάιο του 2009 παρέλαβε δύο σκάφη αντιλαθρεμπορικά («Ποσειδών» και «Ερμής») αξίας 2 περίπου εκατομμυρίων ευρώ για τις τελωνειακές υπηρεσίες όχι μόνο δεν χρησιμοποιήθηκαν μέχρι σήμερα αλλά δαπανώνται και χρήματα για τον λιμενισμό τους. Ούτε βέβαια προωθήθηκαν οι διαδικασίες για την προμήθεια άλλων τριών που είχαν αποφασιστεί.

6) Μελέτες και προτάσεις ελέγχου της φοροδιαφυγής στα καύσιμα που συντάχθηκαν και που εκτιμήθηκε ότι θα είχαν αποτελέσματα παραμένουν ακόμα στα συρτάρια του Υπουργείου Οικονομίας.

Πρέπει επιτέλους να ανοίξει ο φάκελος λαθρεμπορίου και νοθευμένων καυσίμων και να τεθεί τέρμα στην αθλιότητα, την ασυδοσία και την τρομοκρατία από κάποιους μεγιστάνες του πλούτου που με τους μηχανισμούς που διαθέτουν και το άφθονο κλεμμένο χρήμα πιστεύουν ότι μπορούν όλους να τους καθυποτάξουν στα άνομα συμφέροντα τους.

Πρέπει να αναζητηθούν ευθύνες από όσους με πράξεις και παραλείψεις ζημίωσαν το δημόσιο. Το λαθρεμπόριο των καύσιμων, η νοθεία στα καύσιμα ιδιαίτερα στην εποχή της μεγάλης κρίσης που διέρχεται η χώρα θέτει όλους ενώπιων ευθυνών, την κυβέρνηση, τα κόμματα, τη Βουλή και τις δικαστικές αρχές.

Πρόκειται για ποσά που αν τα εισέπραττε το κράτος δεν θα χρειαζόταν περικοπή συντάξεων και μισθών και θα είχε αντιμετωπιστεί και ένα μέρος του χρέους, αφού η απώλεια δημοσίων εσόδων από τη φοροδιαφυγή ξεπερνάει τα 3 δις το χρόνο και άγνωστο πόσες δεκάδες δις μέχρι σήμερα από τη νοθεία».