Την ώρα που οι αξιώσεις του Δημοσίου κατά εργαζομένων στο δημόσιο τομέα παραγράφονται στην πενταετία, το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο αποφαίνεται πως δεν πρέπει να ισχύσει το ίδιο και για τις απαιτήσεις των εργαζομένων κατά του Δημοσίου, κρίνοντας πως αυτές θα πρέπει να παραγράφονται στη διετία.
Με την απόφαση αυτή φαίνεται να διατηρείται το πλεονέκτημα που έχει το Δημόσιο έναντι των απασχολουμένων με σύμβαση δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου στον δημόσιο τομέα, οι αξιώσεις των οποίων θα πρέπει να εγείρονται αποκλειστικά εντός διετίας. ...
Στην απόφαση αυτή κατέληξε σύμφωνα με πληροφορίες, στην κεκλεισμένων των θυρών διάσκεψή του το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο (ΑΕΔ) μετά τις δύο αντικρουόμενες αποφάσεις που εξέδωσαν η Ολομέλεια του Συμβουλίου Επικρατείας από τη μια και η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου από την άλλη.
Η Ολομέλεια του ΣτΕ με τις υπ΄ αριθμ. 953 και 954/2011 αποφάσεις της είχε κρίνει ως αντισυνταγματική τη διετή παραγραφή για τις αξιώσεις των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα. Αντίθετα, ο Άρειος Πάγος έχει κρίνει από το 1983 ότι η παραγραφή πρέπει να είναι διετής. Με τη θέση αυτή συμφώνησε και το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο κατά πλειοψηφία, 10 υπέρ και 3 κατά, θεωρώντας συνταγματική τη διετή παραγραφή των αξιώσεων των εργαζομένων (από καθυστερούμενες αποδοχές, διαφορές αποδοχών, επιδομάτων, οικονομικών παροχών, αποζημιώσεων και από διαφορές λόγω αδικαιολόγητου πλουτισμού). Οι τρεις δικαστές που μειοψήφησαν συντάχθηκαν με την Ολομέλεια του ΣτΕ ότι είναι αντισυνταγματική η διετής παραγραφή.
Ενδιαφέρον, πάντως, παρουσιάζει η άποψη τεσσάρων εκ των 10 δικαστών που πλειοψήφησαν οι οποίοι τάχθηκαν υπέρ της συνταγματικότητας της διετούς παραγραφής, αλλά έκριναν πως το ίδιο πρέπει να συμβαίνει και με του Δημόσιου τις αξιώσεις έναντι των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα, δηλαδή να υπόκεινται σε διετή παραγραφή και όχι πενταετή όπως ισχύει σήμερα.
Η δημοσίευση της απόφασης του ΑΕΔ αναμένεται τους πρώτους μήνες του 2012.
Με την απόφαση αυτή φαίνεται να διατηρείται το πλεονέκτημα που έχει το Δημόσιο έναντι των απασχολουμένων με σύμβαση δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου στον δημόσιο τομέα, οι αξιώσεις των οποίων θα πρέπει να εγείρονται αποκλειστικά εντός διετίας. ...
Στην απόφαση αυτή κατέληξε σύμφωνα με πληροφορίες, στην κεκλεισμένων των θυρών διάσκεψή του το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο (ΑΕΔ) μετά τις δύο αντικρουόμενες αποφάσεις που εξέδωσαν η Ολομέλεια του Συμβουλίου Επικρατείας από τη μια και η Ολομέλεια του Αρείου Πάγου από την άλλη.
Η Ολομέλεια του ΣτΕ με τις υπ΄ αριθμ. 953 και 954/2011 αποφάσεις της είχε κρίνει ως αντισυνταγματική τη διετή παραγραφή για τις αξιώσεις των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα. Αντίθετα, ο Άρειος Πάγος έχει κρίνει από το 1983 ότι η παραγραφή πρέπει να είναι διετής. Με τη θέση αυτή συμφώνησε και το Ανώτατο Ειδικό Δικαστήριο κατά πλειοψηφία, 10 υπέρ και 3 κατά, θεωρώντας συνταγματική τη διετή παραγραφή των αξιώσεων των εργαζομένων (από καθυστερούμενες αποδοχές, διαφορές αποδοχών, επιδομάτων, οικονομικών παροχών, αποζημιώσεων και από διαφορές λόγω αδικαιολόγητου πλουτισμού). Οι τρεις δικαστές που μειοψήφησαν συντάχθηκαν με την Ολομέλεια του ΣτΕ ότι είναι αντισυνταγματική η διετής παραγραφή.
Ενδιαφέρον, πάντως, παρουσιάζει η άποψη τεσσάρων εκ των 10 δικαστών που πλειοψήφησαν οι οποίοι τάχθηκαν υπέρ της συνταγματικότητας της διετούς παραγραφής, αλλά έκριναν πως το ίδιο πρέπει να συμβαίνει και με του Δημόσιου τις αξιώσεις έναντι των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα, δηλαδή να υπόκεινται σε διετή παραγραφή και όχι πενταετή όπως ισχύει σήμερα.
Η δημοσίευση της απόφασης του ΑΕΔ αναμένεται τους πρώτους μήνες του 2012.