> Voliotaki: ΒΡΟΧΗ ΟΙ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗ ΣΤΟ "1517" ΤΟΥ ΣΔΟΕ

Κυριακή 14 Αυγούστου 2011

ΒΡΟΧΗ ΟΙ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ ΠΟΛΙΤΩΝ ΓΙΑ ΦΟΡΟΔΙΑΦΥΓΗ ΣΤΟ "1517" ΤΟΥ ΣΔΟΕ

Ρεπορταζ : Γιάννης Ελαφρός
(από την Καθημερινή της Κυριακής)
Στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής και του οικονομικού εγκλήματος επιθυμούν να συμμετέχουν ολοένα και περισσότεροι Ελληνες πολίτες, όπως αποτυπώνεται και από την αλματώδη ανάπτυξη του αριθμού των τηλεφωνημάτων που δέχονται οι τηλεφωνικοί αριθμοί για ανάλογες καταγγελίες.

Ειδικά ο τηλεφωνικός αριθμός 1517 του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ), καλείται ολοένα και πιο συχνά. Το 2008, την πρώτη χρονιά που λειτούργησε, δέχθηκε 4.000 κλήσεις. Το 2009 είχε μια μικρή αύξηση, στις 4.500.

Το 2010, χρονιά όξυνσης της κρίσης στην Ελλάδα και ευαισθητοποίησης του πληθυσμού για τα ζητήματα της φοροδιαφυγής, ο αριθμός των καταγγελιών εκτοξεύθηκε στις 18.500 -19.000. Το 2011 κινείται με τους ίδιους υψηλούς ρυθμούς, καθώς μέχρι τον Ιούλιο το ΣΔΟΕ έχει δεχθεί 7.500 καταγγελίες – ενημερώσεις, περίπου όσες και πέρσι στο ίδιο διάστημα....


Κατασχέσεις «Οι καταγγελίες προς τον ΣΔΟΕ αποτελούν μια πολύ σημαντική βοήθεια στη μάχη κατά της φοροδιαφυγής, καθώς πολύ συχνά έχουν βοηθήσει το Σώμα στην εξάρθρωση κυκλωμάτων λαθρεμπορίας κ.λπ. Τον προηγούμενο μήνα, στηριγμένοι σε πληροφορίες από καταγγελίες, κατασχέσαμε στη Θεσσαλονίκη δύο φορτία ηρωίνης, με 300 και 150 κιλά αντίστοιχα», λέει στην «Κ» ο κ. Νικόλαος Λέκκας, προϊστάμενος της Διεύθυνσης Προγραμματισμού και Συντονισμού Ελέγχων της Κεντρικής Υπηρεσίας του ΣΔΟΕ.

Οι καταγγελίες στον ΣΔΟΕ μπορούν να γίνουν με τρεις τρόπους: ο πρώτος είναι μέσω της τηλεφωνικής γραμμής 1517, ο δεύτερος είναι με αποστολή ηλεκτρονικού μηνύματος στη διεύθυνση kataggelies@sdoe.gr και ο τρίτος είναι με φυσική παρουσία στα γραφεία του Σώματος. Το 80% - 90% προέρχεται από τηλέφωνα και ηλεκτρονικά μηνύματα. Επίσης, η μεγάλη πλειονότητα των καταγγελιών είναι ανώνυμες (εκτός εκείνων που γίνονται αυτοπροσώπως, που κατά 90% είναι επώνυμες), αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι είναι ανυπόστατες. Φάρσες ή κακόβουλες ενημερώσεις, σύμφωνα με την υπηρεσία, είναι εξαιρετικά σπάνιες περιπτώσεις.

Τι αφορούν οι καταγγελίες; «Η πρώτη κατηγορία αφορά τη μη έκδοση αποδείξεων από διάφορα καταστήματα. Ακολουθεί η μη έκδοση αποδείξεων από γιατρούς, δικηγόρους και επαγγελματίες. Και βέβαια, έχουμε και τις πιο βαριές υποθέσεις, που αφορούν λαθρεμπόριο, όπλα, ναρκωτικά, πορνεία κ.λπ. Με τη βοήθεια αυτών έχουμε ανακαλύψει πάρα πολλές αποθήκες με παράνομα εμπορεύματα, εκατομμύρια τεμάχια σε ρούχα, ‘’κινέζικα’’ κ.λπ., αλλά και καύσιμα», μας λέει ο κ. Λέκκας.

Τα άτομα που τηλεφωνούν στον ΣΔΟΕ προέρχονται από όλες τις ηλικίες και όλη την Ελλάδα, με έμφαση στις πιο παραγωγικές και δυναμικές ηλικίες, «άτομα που είναι μέσα στα πράγματα, που ζουν το κοινωνικό γίγνεσθαι». Μεγάλο μέρος των καταγγελιών προέρχεται και αφορά την Αττική, αλλά και όλες τις μεγάλες πόλεις (Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λάρισα κ.λπ.). Το καλοκαίρι φυσικά, την τιμητική τους έχουν οι τουριστικές περιοχές. Αξιοποίηση Πώς αξιοποιούνται οι καταγγελίες; «Κάθε πρωί συνεδριάζει η Επιτροπή Αξιολόγησης, με τη συμμετοχή πέντε διευθυντών, αξιολογεί και κατηγοριοποιεί τις καταγγελίες με βάση τη σπουδαιότητά τους.

Η κατηγοριοποίηση γίνεται σε μια κλίμακα από το 1 έως το 4, με το 4 να είναι οι πιο σοβαρές περιπτώσεις», εξηγεί ο κ. Λέκκας. Προλαβαίνει το ΣΔΟΕ να επιληφθεί στο σύνολο των καταγγελιών; «Το σίγουρο είναι ότι καμία πληροφορία που αφορά μεγάλη και σοβαρή υπόθεση φοροδιαφυγής δεν μένει ανεκμετάλλευτη, είτε έχει γίνει επώνυμα, είτε ανώνυμα. Από κει και πέρα, το Σώμα έχει τον δικό του προγραμματισμό», σημειώνει ο κ. Λέκκας.