«Το 95% των πρατηρίων είχαν έως τις 3 Μαΐου υψηλότερες τιμές»
Πολύ επιτυχή χαρακτηρίζεται η κινητοποίηση του υπουργείου Ανάπτυξης για την επιβολή πλαφόν στην τιμή βενζίνης σε 13 νομούς της χώρας.
Όπως επισημαίνεται, «για πρώτη φορά γίνεται στοχευμένη-χειρουργική παρέμβαση, μετά από διεξοδική ανάλυση στοιχείων χονδρικής-λιανικής τιμής και μεταφορικού κόστους, τόσο στο στάδιο της λιανικής όσο και της χονδρικής τιμής. Η επιτυχία και η αναλογικότητα του μέτρου επιβεβαιώνεται από την κατά 97% συμμόρφωση των πρατηρίων στις συγκεκριμένες περιοχές, καθώς και από το γεγονός ότι σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών, το 95% των πρατηρίων που προσάρμοσαν τις τιμές τους στο πλαφόν είχαν έως τις 3/5/2011 υψηλότερες τιμές. Συνεπώς δεν σημειώθηκε η παρενέργεια που εμμέσως αναφέρει η ΡΑΕ για «ταβάνιασμα» των κατώτερων τιμών στην τιμή πλαφόν.
Ήδη από την επιβολή του μέτρου έχει προκύψει...
από το όφελος για τον τελικό καταναλωτή στις συγκεκριμένες περιοχές καθώς οι μέσες τιμές έχουν μειωθεί από 1 έως 6 λεπτά. Το μέτρο δεν θα αποσυρθεί μέχρι να υπάρξει πλήρης και μόνιμη εξομάλυνση και αναπροσαρμογή της τιμολογιακής πολιτικής πρατηριούχων και εταιριών εμπορίας προς τα κάτω, με τελικό αποδέκτη και ωφελούμενο τον τελικό καταναλωτή και φυσικά τους επισκέπτες των συγκεκριμένων περιοχών καθώς οι περισσότερες αποτελούν και δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς.
Η επιβολή ανώτατης τιμής και στο στάδιο της χονδρικής αποτελεί πάγιο αίτημα των βενζινοπωλών και διασφαλίζει την αναλογικότητα του μέτρου, καθώς κατ' αυτόν τον τρόπο δεν επηρεάζονται τα εύλογα περιθώρια κέρδους που πρέπει να έχει για να λειτουργεί ο κλάδος της λιανικής. Οι διακυμάνσεις στην ex-factory τιμή λαμβάνονται υπόψη καθημερινά ώστε να υπάρξουν οι αναγκαίες προσαρμογές της τιμής πλαφόν ανάλογα με την πορεία των τιμών διυλιστηρίου είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω.
Περιοχές όπως τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου πρακτικά «επιδοτούνται» από την Πολιτεία με χαμηλότερο ΦΠΑ (16%) προκειμένου να ευνοούνται με χαμηλότερα επίπεδα τιμών οι κάτοικοί τους. Ωστόσο, από την ανάλυση των στοιχείων χονδρικής και λιανικής, προκύπτει ότι η επιδότηση αυτή πηγαίνει στην τσέπη εταιριών εμπορίας και πρατηριούχων και όχι στον τελικό καταναλωτή, με αποτέλεσμα να σημειώνουν μέχρι και τις 3/5 από τις υψηλότερες τελικές τιμές καταναλωτή με σημαντικές αποκλίσεις στα περιθώρια κέρδους τόσο της λιανικής όσο και της χονδρικής. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι το περιθώριο κέρδους για ένα πρατήριο στην Αττική είναι 3 λεπτά/λίτρο και στην Κεφαλονιά 13 λεπτά/λίτρο ή στη Σάμο 12,3λεπτά/λίτρο. Αυτό σημαίνει ότι ένας πρατηριούχος στις συγκεκριμένες περιοχές έχει 400% μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους από το συνάδελφό του στην Αθήνα.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως για πρώτη φορά το σύνολο του κρατικού μηχανισμού, Κεντρική Διοίκηση-Περιφερειακές Μονάδες και Δικαστικές Αρχές, κινητοποιείται με επιτυχία προκειμένου να διασφαλίσει την εφαρμογή του μέτρου, χωρίς να επιβληθούν ποινές ή πρόστιμα».
Όπως επισημαίνεται, «για πρώτη φορά γίνεται στοχευμένη-χειρουργική παρέμβαση, μετά από διεξοδική ανάλυση στοιχείων χονδρικής-λιανικής τιμής και μεταφορικού κόστους, τόσο στο στάδιο της λιανικής όσο και της χονδρικής τιμής. Η επιτυχία και η αναλογικότητα του μέτρου επιβεβαιώνεται από την κατά 97% συμμόρφωση των πρατηρίων στις συγκεκριμένες περιοχές, καθώς και από το γεγονός ότι σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών, το 95% των πρατηρίων που προσάρμοσαν τις τιμές τους στο πλαφόν είχαν έως τις 3/5/2011 υψηλότερες τιμές. Συνεπώς δεν σημειώθηκε η παρενέργεια που εμμέσως αναφέρει η ΡΑΕ για «ταβάνιασμα» των κατώτερων τιμών στην τιμή πλαφόν.
Ήδη από την επιβολή του μέτρου έχει προκύψει...
από το όφελος για τον τελικό καταναλωτή στις συγκεκριμένες περιοχές καθώς οι μέσες τιμές έχουν μειωθεί από 1 έως 6 λεπτά. Το μέτρο δεν θα αποσυρθεί μέχρι να υπάρξει πλήρης και μόνιμη εξομάλυνση και αναπροσαρμογή της τιμολογιακής πολιτικής πρατηριούχων και εταιριών εμπορίας προς τα κάτω, με τελικό αποδέκτη και ωφελούμενο τον τελικό καταναλωτή και φυσικά τους επισκέπτες των συγκεκριμένων περιοχών καθώς οι περισσότερες αποτελούν και δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς.
Η επιβολή ανώτατης τιμής και στο στάδιο της χονδρικής αποτελεί πάγιο αίτημα των βενζινοπωλών και διασφαλίζει την αναλογικότητα του μέτρου, καθώς κατ' αυτόν τον τρόπο δεν επηρεάζονται τα εύλογα περιθώρια κέρδους που πρέπει να έχει για να λειτουργεί ο κλάδος της λιανικής. Οι διακυμάνσεις στην ex-factory τιμή λαμβάνονται υπόψη καθημερινά ώστε να υπάρξουν οι αναγκαίες προσαρμογές της τιμής πλαφόν ανάλογα με την πορεία των τιμών διυλιστηρίου είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω.
Περιοχές όπως τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου πρακτικά «επιδοτούνται» από την Πολιτεία με χαμηλότερο ΦΠΑ (16%) προκειμένου να ευνοούνται με χαμηλότερα επίπεδα τιμών οι κάτοικοί τους. Ωστόσο, από την ανάλυση των στοιχείων χονδρικής και λιανικής, προκύπτει ότι η επιδότηση αυτή πηγαίνει στην τσέπη εταιριών εμπορίας και πρατηριούχων και όχι στον τελικό καταναλωτή, με αποτέλεσμα να σημειώνουν μέχρι και τις 3/5 από τις υψηλότερες τελικές τιμές καταναλωτή με σημαντικές αποκλίσεις στα περιθώρια κέρδους τόσο της λιανικής όσο και της χονδρικής. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι το περιθώριο κέρδους για ένα πρατήριο στην Αττική είναι 3 λεπτά/λίτρο και στην Κεφαλονιά 13 λεπτά/λίτρο ή στη Σάμο 12,3λεπτά/λίτρο. Αυτό σημαίνει ότι ένας πρατηριούχος στις συγκεκριμένες περιοχές έχει 400% μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους από το συνάδελφό του στην Αθήνα.
Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως για πρώτη φορά το σύνολο του κρατικού μηχανισμού, Κεντρική Διοίκηση-Περιφερειακές Μονάδες και Δικαστικές Αρχές, κινητοποιείται με επιτυχία προκειμένου να διασφαλίσει την εφαρμογή του μέτρου, χωρίς να επιβληθούν ποινές ή πρόστιμα».