ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΤΜΗΜΑ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ Παρασκευή 14 Ιανουαρίου 2011
2ας Νοεμβρίου & Ξενοφώντος Αρ. Πρωτ.:133
(Στοά Ηλία Καραπατή)
Βόλος Τ.Κ. 38333
Τηλ. 24210-26173, 26574
Fax: 24210-21944
email: tee_vol@tee.gr
Website:www.teemagn.tee.gr
ΠΡΟΣ: Δήμαρχο Βόλου
κ. Πάνο Σκοτινιώτη
ΚΟΙΝ: Αντιδήμαρχο Τεχνικών Υπηρεσιών
κ. Ηλία Ξηρακιά
ΘΕΜΑ: Επέκταση του δικτύου ποδηλατοδρόμου στο δήμου Βόλου
Κύριε Δήμαρχε,
Όπως γνωρίζετε η προηγούμενη δημοτική αρχή, προχώρησε στην δημοπράτηση της κυκλοφοριακής μελέτης που αφορά στην επέκταση του δικτύου ποδηλατοδρόμου του παραλιακού μετώπου του δήμου Βόλου.
Ωστόσο όπως προέκυψε και πριν από την δημοπράτηση του έργου, η μελέτη περιελάμβανε διάφορα σημεία στα οποία, σύμφωνα και με τις απόψεις της Μόνιμης Επιτροπής Κυκλοφοριακών και Συγκοινωνιακών Θεμάτων του ΤΕΕ Μαγνησίας, χρήζουν ιδιαίτερης εξέτασης, ώστε να μην υλοποιηθεί ένας ποδηλατόδρομος – φάντασμα, που δεν χρησιμοποιείται από κανέναν.
Το θέμα απασχόλησε για μια ακόμη φορά την πρόσφατη συνεδρίαση της Διοικούσας Επιτροπής, η οποία συμφώνησε στα εξής συμπεράσματα, τα οποία θα σας παρακαλούσαμε να λάβετε σοβαρά υπόψην σας:
· Η Διοικούσα Επιτροπή του ΤΕΕ Μαγνησίας από την πρώτη στιγμή τάχθηκε υπέρ της κατασκευής των ποδηλατοδρόμων, αλλά σύμφωνα με τις προδιαγραφές που προβλέπονται από τη διεθνή βιβλιογραφία για την κατασκευή ποδηλατοδρόμων ώστε να εξασφαλίζουν την ομαλή κυκλοφορία ποδηλάτων, πεζών και οχημάτων.
· Το έργο «επέκταση δικτύου ποδηλατοδρόμου του παραλιακού μετώπου και τοπικές παρεμβάσεις κατά μήκος της διαδρομής», που ξεκινά από την παραλία του Βόλου και καταλήγει στις Αλυκές, ουδέποτε ήλθε προς διαβούλευση με την τοπική κοινωνία, όπως το ίδιο συνέβη και με το προηγούμενο έργο που αφορούσε τους ποδηλατοδρόμους. Σημειώνεται ότι η οποιαδήποτε διαβούλευση – συζήτηση θα έπρεπε να είχε γίνει κατά της φάση εκπόνησης της μελέτης και να είχε λήξει πριν τη δημοπράτηση του έργου.
Αναφορικά με τη μελέτη:
· Τμήμα 2: Οδός Πυράσσου. Προτείνεται ο ποδηλατόδρομος να ανέβει στη στάθμη του πεζοδρομίου είτε με διαπλάτυνση αυτού (βέλτιστη λύση), είτε και χωρίς διαπλάτυνση, εφόσον το υφιστάμενο πεζοδρόμιο έχει ικανό πλάτος, ενώ την κίνηση των πεζών εξυπηρετεί και η υπάρχουσα στοά. Η κατασκευή προτείνεται να γίνει με διαφορετικό τάπητα και διαχωριστική βαφή (σύμφωνα με τις προδιαγραφές του τμήματος 5).
· Τμήμα 3: Οδός Μητροπολίτου Γρηγορίου. Ομοίως, προτείνεται διαπλάτυνση του πεζοδρομίου και ο ποδηλατόδρομος να ανέβει στο πεζοδρόμιο.
· Τμήμα 4: Οδός Λήμνου. Λόγω της ιδιαιτερότητας της οδού Λήμνου, καθώς συγκεντρώνει αρκετές κοινωφελείς χρήσεις, αλλά και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της ευρύτερης περιοχής του Παλιού Λιμεναρχείου, προτείνεται η διαμόρφωσή της σε οδό ήπιας κυκλοφορίας για πεζούς, ποδήλατα και αυτοκίνητα. Αν και αρχή του ΤΕΕ Μαγνησίας, είναι να μην προτείνει αποσπασματικές πολεοδομικές παρεμβάσεις, η περίπτωση της οδού Λήμνου είναι ιδιαίτερη καθώς σε αυτή βρίσκονται: α) το συγκρότημα του 9ου Δημοτικού Σχολείου, β) το κέντρο ημερήσιας απασχόλησης ΑΜΕΑ του ΔΟΥΚ (σε αξιόλογο ανακαινισμένο παλιό βιομηχανικό κτίριο), γ) πλατεία και δ) το κτίριο της ΔΕΜΕΚΑΒ. Εκτός από τη σύνδεση και ανάδειξη των παραπάνω χώρων, η διαμόρφωση της οδού Λήμνου σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας θεωρούμε ότι θα συμβάλλει και στην αναβάθμιση της περιοχής.
· Τμήμα 6: Οδός Αλμυρού: Προτείνεται η κατασκευή του ποδηλατοδρόμου στη στάθμη του πεζοδρομίου κατ’ επέκταση αυτού, σύμφωνα με τις προδιαγραφές του τμήματος 5.
· Τμήμα 6 και τμήμα 7: Οδός Ζάχου: προτείνεται η κατασκευή νέας ποδηλοτογέφυρας στην επέκταση της οδού Αλμυρού. Η διέλευση του ποδηλάτου κατά μήκος της οδού Ζάχου, έως ότου συναντήσει την υφιστάμενη γέφυρα, κρίνεται ιδιαιτέρως επικίνδυνη, κυρίως λόγω της διέλευσης βαρέως οχημάτων από και προς το λιμάνι.
· Τμήματα 8-13: Παράδρομος οδού Αθηνών. Προτείνεται η σύνδεση του νέου ποδηλατοδρόμου με το δίκτυο ποδηλατοδρόμων της Νεάπολης. Η σύνδεση μπορεί να γίνει με κατάλληλη διαμόρφωση των υπαρχουσών διαβάσεων στους φωτεινούς σηματοδότες, ώστε τα ποδήλατα να διέρχονται παράλληλα με τη φάση των πεζών.
· Τμήματα 14-20: οδός Αθηνών. Τα τμήματα αυτά αφορούν το τμήμα της οδού Αθηνών πριν και μετά τη γέφυρα Ξηριά, στα οποία δεν υπάρχει παράδρομος, ενώ και το πλάτος του πεζοδρομίου είναι σχετικά μικρό.
Και στο τμήμα αυτό θα πρέπει να τηρηθούν οι προδιαγραφές και να μην κατασκευαστεί ένας στενότερος ή επικίνδυνος ποδηλατοδόμος. Δηλαδή πριν από την κατασκευή του θα πρέπει με το απαραίτητα τεχνικά έργα ή απαλλοτριώσεις, να λυθούν όλα τα προβλήματα.
Ταυτόχρονα, λόγω της επικινδυνότητας που προκύπτει από την προτεινόμενη λύση στα τμήματα όπου προτείνεται κίνηση μαζί με τα αυτοκίνητα (π.χ. οδός Πευκακίων), η επιτροπή προτείνει, αν δεν υπάρχει δυνατότητα επέκτασης του πεζοδρομίου, ο ποδηλατόδρομος να σταματά στο τέλος του πάρκου του Πεδίου του Άρεως. Για την αξιοποίηση και αναμόρφωση του πάρκου, προτείνεται κυκλική διαδρομή ποδηλάτου και χώρος πάρκου κυκλοφοριακής αγωγής. Επίσης, προτείνεται η επέκταση και σύνδεση του ποδηλατοδρόμου με την συνοικία του Αγίου Στεφάνου κατά μήκος του παραλιακού μετώπου.
Κύριε Δήμαρχε,
Ευελπιστούμε ότι θα να λάβετε πολύ σοβαρά υπόψην τις παρατηρήσεις που σας παραθέτουμε, ώστε να κατασκευαστεί ένας ποδηλατόδρομος χρηστικός για του ποδηλάτες, χωρίς να εγκυμονεί κινδύνους για την ασφάλεια τους, όπως δυστυχώς συνέβη στο έργο που κατασκευάστηκε στον κεντρικό ιστό της πόλης.
Για τη Διοικούσα Επιτροπή
Ο Πρόεδρος Η Γ. Γραμματέας
Σωκράτης Αναγνώστου Βίκυ Μήτρου